Garance pozic ve vyhledávačích: podvod na zákaznících

Nesolidní firmy v našem oboru často garantují svým zákazníkům pozice na klíčová slova, která nejsou konkurenční nebo jsou dokonce málo vyhledávaná. Jako ukázku své práce dokládají, že se jim podařilo obsadit první místa ve vyhledávačích na určitá slova.

Mezi časté nešvary v našem oboru patří garance pozic ve vyhledávačích. O pozicích i garanci jsem v minulosti už psal ve článku Garance pozice ve vyhledávačích je nesmysl. V tomto článku vám odhalím další podvod na nic netušící zákazníky. Tím jsou ukázky pozic na málo konkurenční klíčová slova.

Když chce firma nabídnout garanci pozice ve vyhledávačích, často na svých stránkách ukazuje své úspěchy na vybraných klíčových slovech. Tato ukázka má ovšem několik nevýhod:

1. Nepokrytí zákaznického cyklu

Pokud firma nabízí optimalizaci pro vyhledávače (SEO) jen pro jedno nebo malý počet slov, nepokrývá tím většinou zbývající slova. Když zákazníci hledají určitý výraz, obvykle svá hledání zpřesňují. Zpřesnění slov je přímo úměrné fázi, ve které se hledající nachází. Tyto fáze se označují jako nákupní cyklus zákazníka. Když někdo hledá hypotéku, může (ale nemusí) své hledání začít obecným slovem "hypotéka". Na "konci" svého hledání už může upřesňovat konkrétní podmínky hypotéky ("hypotéka s fixací na 6 let").

Firma se tedy zákazníkům na svých stránkách chlubí nějakým vybraným slovem. Neříká a nedokládá, že dokáže pokrýt i další výrazy. Tyto další hledané výrazy (odborně označované slovem long-tail, dlouhý ocas) jsou přitom často velmi klíčové. Bývá na ně malá konkurence. Hledající jsou už navíc pevně rozhodnuti využít konkrétní službu. Je tedy u nich větší šance, že návštěvník stránky dokončí objednávku nebo splní podnikatelem vymezený cíl webu.

Při výběru firmy se ptejte, jakým způsobem řeší pokrytí dalších hledaných výrazů. Jakmile zjistíte, že firma chce omezovat počty hledaných klíčových slov na jedno nebo jiný malý počet, raději zvolte jiného dodavatele. Vždy se snažte pokrývat co nejvíce výrazů, které se týkají podnikání vaší firmy.

2. Slovo má malou hledanost

Nesolidní firma se také může chlubit slovem, které má zanedbatelnou hledanost. Obvykle na takové málo konkurenční slovo necílí mnoho stránek. Je proto snadné se na dané slovo umístit na dobrých pozicích ve vyhledávačích. Taková firma vás dostane "nahoru" na klíčové slovo, které vám ve skutečnosti nic nepřinese.

V rámci svého experimentu jsem vytvořil stránku o důvěryhodnosti webu. Na Seznam.cz se tato stránka zobrazuje na třetím místě. Na Google se zobrazuje na průměrné 13. pozici. Pokud bych byl neseriózní firmou, mohl bych vás ohromovat výsledkem na Seznam.cz. Jenže když se podívám do statistik Google Analytics, celkem na tuto stránku z vyhledávačů vstoupilo pouhých 56 návštěv za rok 2014. To není žádné ohromující číslo.

Od listopadu 2014 navíc na stránku směřuji zkušební reklamní kampaní na Seznam.cz. Z kampaně mi vyplynulo, že počet tematických hledaných klíčových slov je zanedbatelný. Důvěryhodnost webu není zkrátka téma, které by se na Seznam.cz pravidelně vyhledávalo. Slovo má malou vyhledávanost a dosažená pozice na "důvěryhodnost webu" ve skutečnosti nic nepřináší. Experiment se chystám rozšířit o reklamní kampaň na Google.

Nesolidní firma vám málokdy odhalí, že jejich vybrané klíčové slovo nemá žádný přínos na objednávky. Proto také tvrdím, že pozice nejsou důležité. Mnohem důležitější je celková návštěvnost z vyhledávání, pokrytí všech témat v daném oboru podnikání a samozřejmě reálný dopad SEO na obchodní výsledky.

3. Slovo je ve skutečnosti značkou webu / firmy

Čas od času nějaký vykuk nabídne "SEO" na klíčové slovo firmy. Takový výsledek "práce" už považuji vyloženě za podvod na zákazníka. Vyhledávače totiž často preferují značku a umí ji zobrazit na prvních místech ve výsledcích hledání.

Poraďte se bezplatně

Nejsem sám, kdo označuje garanci pozic ve vyhledávačích za podvod na zákazníky. SEO není něco, co by šlo jednoduše "zapnout". Je to dlouhodobý proces. Často vyžaduje spolupráci mnoha různých specialistů. Pokud vám můj odborný postoj dává smysl a chcete v této oblasti pomoci, ozvěte se mi pro úvodní bezplatnou konzultaci.

Jak pracuji?

Jsem zamilovaný do
online marketingu

Internetový marketing dělám srdcem. Proto také experimentuji a zkouším sám na svých webech. Osvědčené postupy používám u klientů.

Opírám se
o data

Svá rozhodnutí se snažím opřít o data, průzkumy, webovou analytiku, uživatelské výzkumy nebo alespoň testování.

Spolupracuji se
specialisty

Online marketing se posunul a na jednotlivé oblasti vyžaduje zapojení specialistů. Nepracuji proto sám. Jednotlivé specialisty mezi sebou propojuji a mojí snahou je dosáhnout nejlepších výsledků.