Marketing na internetu: průvodce pro majitele firem a podnikatele
Internet je dnes neodmyslitelnou součástí života zákazníků. Proto jej živnostníci a firmy využívají k vyhledávání a oslovování potenciálních klientů. Zároveň jim pomáhá podporovat opakované nákupy.
V roce 2024 používalo internet v ČR 7,6 milionu osob starších 16 let, což odpovídá 88 % této věkové skupiny. Mezi nejčastější online aktivity patřilo využívání e-mailu, čtení online zpravodajství, internetové bankovnictví a nakupování. Online nakupovalo 68 % lidí.
Zdroj těchto dat: Český statistický úřad.
Stručně
1. Online marketing je kombinace dlouhodobých a krátkodobých aktivit. Není to rychlá cesta k zisku, vyžaduje testování a úpravu podle dat. Úspěch nelze vždy zaručit a závisí na mnoha faktorech.
2. Nejdůležitější je pochopit zákazníky a trh. Úspěch závisí na kvalitě podnikatelského záměru, znalosti trhu, správném cílení a porozumění chování zákazníků. Bez toho marketing nefunguje efektivně.
3. Výsledky ovlivňuje stav ekonomiky, trhu a chování samotných zákazníků.
Výdaje na online reklamu dosáhly v roce 2023 téměř 60 miliard korun. Největší podíl měla grafická reklama – 42,2 miliardy Kč. Do této kategorie spadá i reklama v sítích Sklik, Google Ads, Facebooku, RTB a další formy reklamy nenásilně integrované do webových stránek.
Druhou nejčastější formou byla reklama ve vyhledávačích, kam směřovalo 16,1 miliardy Kč. Katalogové zápisy a řádková inzerce vygenerovaly tržby 1,2 miliardy Kč v ceníkových cenách.
Údaje pocházejí z průzkumu Sdružení pro internetovou reklamu.
Pro rok 2024 zatím nebyly zveřejněny odhady kvůli změnám na trhu s cookies.
Pod pojem online marketing spadají veškeré marketingové aktivity, které se odehrávají na internetu.
Podnikatelé se snaží oslovovat zákazníky prostřednictvím webových stránek, oborových katalogů, sociálních sítí a dalších kanálů.
Mezi často využívané nástroje patří reklamní kampaně ve vyhledávačích (PPC), zbožových srovnávačích a optimalizace pro přirozené vyhledávání (SEO).
S rostoucí konkurencí je však nezbytné ladit všechny části marketingu. Úspěch ovlivňuje nejen kvalita marketingových aktivit, ale i samotný podnikatelský záměr.
Internet navíc může pomoci podpořit opakované nákupy, samozřejmě v kontextu konkrétního podnikání.
Marketing na internetu však není samospásný. Výsledky ovlivňuje vysoká konkurence v jednotlivých oborech, stav trhu i celková ekonomická situace.
V obdobích ekonomického útlumu, kdy podnikatelé i spotřebitelé šetří, může být získávání zákazníků náročnější.
Negativní dopad na majitele e-shopů má také vstup čínských internetových obchodů na český trh.
Kdy má smysl řešit online marketing?
Samotný marketing vám může pomoci již při přípravě podnikání. Online marketing obvykle přichází na řadu, když má podnikatel jasno v těchto oblastech:
Má funkční podnikatelský záměr – jeho produkt nebo služba jsou životaschopné a mají potenciál uspět.
Počítá s tím, že online marketing je dlouhodobý proces, který vyžaduje pravidelnou optimalizaci.
Má jasně stanovené a realistické marketingové cíle. Ví, čeho chce dosáhnout – například získat první zákazníky, zvýšit povědomí o značce nebo podpořit růst prodejů.
Zná limity marketingu a nastavil si správná očekávání.
Dokáže změřit návratnost marketingu nejen pomocí online nástrojů, jako je Google Analytics, ale také prostřednictvím firemního účetnictví.
Zná své zákazníky a ví, co jim může nabídnout. Rozumí jejich potřebám a obavám.
Analyzoval konkurenci a poznal svůj trh. Rozumí tržní situaci, hlavním hráčům a poptávce. Zná standardy trhu.
Našel svou konkurenční výhodu – odlišnost od ostatních, která je pro zákazníky důležitá a dává smysl.
Má správně nastavenou cenotvorbu. Cena odpovídá hodnotě nabídky i očekáváním trhu a zároveň umožňuje investovat do dalšího rozvoje.
Má místo, kam mohou zákazníci přicházet a objednávat služby nebo produkty – například web či e-shop.
Má nastavené postupy pro zpracování poptávek a objednávek, aby zákazníky odbavil v požadované kvalitě.
Dokáže financovat vybrané marketingové aktivity nebo zaplatit odborníky na online marketing. Nevsází však na to, že marketing přinese zákazníky vždy a případný neúspěch ho finančně neohrozí.
Má čas dohlížet na práci specialistů nebo na tuto aktivitu vyčlení zaměstnance.
Je připraven odbavit zákazníky, které marketing přivede.
Vybrané činnosti související s nastavením podnikatelského záměru, průzkumem konkurence, cenotvorbou, hledáním odlišností od konkurence, tvorbou webu či e-shopu a nastavením měření vám mohou zajistit specialisté na online marketing. Zároveň vám pomohou správně nastavit očekávání a poradit s jednotlivými oblastmi online marketingu.
Kdy nedává využití online marketingu smysl?
Jsou situace, kdy klasické využití digitálního marketingu nedává smysl. V takovém případě se volí jiné postupy.
Jste dlouhodobě vytížení a musíte zákazníky odmítat nebo máte dlouhé čekací lhůty. Online marketing vám může pomoci lépe pracovat s cenou a regulovat poptávku.
Není to tedy obvyklé zadání, kdy se snažíte na web přivádět více zákazníků.
Máte velmi specifickou službu, která je určena pro omezenou skupinu zákazníků. Přestože internetový marketing umožňuje přesnější oslovení potenciální zákazníků,
v řadě případů vyjde levněji si potenciální zákazníky obvolat nebo osobně obejít. Specialista webového marketingu by vám měl potvrdit, zda-li to je váš případ.
Vaše potenciální skupina zákazníků se nevyskytuje na Internetu nebo by cena za oslovení byla příliš vysoká. Například se může jednat o majitele velkých a známých firem.
Řešením je zaměřit se na tzv. gatekeepera - tedy osoby, které s těmito lidmi spolupracují a jsou lépe dosažitelní (např. manažeři, sekretářky).
Váš produkt nikdo nezná a zároveň nemáte prostředky na větší reklamní kampaně.
Výše vašich marží je příliš nízká na to, abyste dokázali financovat rozvoj digitálního marketingu.
Nemáte správně nastavené procesy ve firmě nebo v nich dochází k chybám.
Nabízíte komoditní produkt (např. tonery do tiskáren, toaletní papíry...) na vysoce konkurenčním trhu a nedokážete vytvořit zásadní odlišnosti od konkurence.
Chystáte se vstoupit na vysoce konkurenční trh (móda, kosmetika…), nedokážete se silně odlišit od konkurence a současně nemáte dostatečné prostředky na online marketing.
Nacházíte se v obtížné životní situaci (např. samoživitelka / samoživitel na mateřské dovolené), chcete rozjet své podnikání a zároveň musíte zabezpečit svojí rodinu.
Nemáte webové stránky, mobilní aplikaci, webový katalog nebo jiné místo, kam byste chtěli směřovat své potenciální zákazníky. Neuvažujete o zřízení.
Váš byznys se odehrává ve fyzickém světě a webovou prezentaci nepotřebujete pro nábor nových zákazníků. Příkladem je společnost Berkshire Hathaway
miliardáře Warrena Buffeta, která má dostatečnou celosvětovou známost a investuje do vybraných akcií / fondů. Marketing na Internetu nemusí využívat, protože investory získávají jiným způsobem.
Nechcete se vůbec zapojovat do aktivit specialistů a očekáváte, že celou práci odvedou externí dodavatelé. Zapojení majitele do celého procesu webového marketingu je nezbytné, protože jedině vy znáte svůj byznys nejlépe. Například textař může napsat texty ze zdrojů, které najde na Internetu. Výsledkem ovšem nebude unikátní obsah, který by odrážel vaší firmu. Můžete potom vypadat jako všichni ostatní.
Máte nereálná očekávání: vyladění celého online marketingu nějakou dobu trvá. Jde o dlouhodobou činnost. Specialisty musíte nechat nějakou dobu pracovat.
Z důvodů nákladů jste pověřili online marketingem kamaráda, studenta, maminku na mateřské bez zkušeností s marketingu nebo začínajícího online marketéra. Zároveň očekáváte výsledky jako kdyby pro vás pracoval
seniorní člověk s mnoha lety zkušeností.
Zapojený tým by měl vašemu produktu věřit. U některých produktů a trhů se vám může stát, že vás specialisté internetového marketingu budou odmítat.
Většinou se to stává u alternativních léčebných postupů, půjček a služeb s velmi špatným hodnocením.
Možné přínosy
Správné nastavení online marketingu například umožní vaší firmě:
Získat nové zákazníky a budovat vztahy s těmi stávajícími.
Správně oslovovat zákazníky na správných místech.
Poskytovat zákazníkům hodnotu a řešit jejich potřeby, což zvyšuje jejich spokojenost a věrnost.
Získávat zpětnou vazbu a včas odhalovat problémy. Tímto způsobem zlepšovat zákaznickou zkušenost.
Odlišit se od konkurence a vytvořit jedinečnou pozici na trhu.
Obsadit nové trhy a zvýšit povědomí o značce pomocí konkrétních marketingových aktivit.
Získávat a analyzovat data pro strategická rozhodnutí, aby byl marketing efektivnější.
Optimalizovat marketingové rozpočty a měřit návratnost investic.
Automatizovat vybrané procesy, což šetří čas i náklady.
Dlouhodobě udržitelně růst a budovat stabilní zákaznickou základnu.
Praxe
Získání nových zákazníků
Připojen.cz - Michal Hohaus začal ve vesnici Libiš poskytovat připojení k Internetu. Ozval se mi se svým nápadem. Prohlédl jsem konkurenty. Každý mluvil komplikovaným technickým jazykem. Vymyslel jsem proto značku Připojen.cz,
slogany "Prostě připojen", "S námi je Internet hračka". Michal také dostal zákaz používat jakékoliv technické složitosti. Zjednodušenou komunikaci jsem také prosazoval na letácích, kde musel hodně škrtat a vyhazovat zbytečné informace. Kombinace
mého marketingu a Michalova nadšení způsobila, že se Připojen.cz postupně rozšířil z jedné vesnice do 21 míst.
Podnikatelskému úspěchu přispěla také situace na trhu s internetovým připojením. V době vzniku Připojen.cz nebyl na vesnicích a malých městech dostupné připojení k internetu pomocí kabelových operátorů, optiky či telefonních sítích.
Inspirace pro vás
Berte v úvahu stav trhu. V dnešní době by Připojen.cz měl mnohem větší konkurenci, protože trh se změnil.
Jasně si stanovte, kdo je a není váš zákazník. Zjistěte si, jak na zákazníky "mluvit".
Využívejte všechny možnosti marketingu, které v daných podmínkách dávají smysl.
Zjednodušte komunikaci: pokud něco složitě vysvětlujete, může s tím zákazník mít problém.
HuráDoSvěta.cz - Adam Wojnar původně přišel s názvem Easy Life Manchester. To mi přišlo příliš komplikované, tak jsem navrhl jednoduché HuráDoAnglie (později HuráDoSvěta). Na trhu tehdy existovaly méně známé a neosobní agentury,
včetně giganta Student Agency. Když chcete odcestovat do Anglie za úplně cizím člověkem a nechat si tam najít práci, musíte mu opravdu důvěřovat. Proto jsme o Adamovi řekli úplně všechno. Výsledek? Adam začínal svůj byznys s jedním domem.
Později se rozšířil o 15 domů pro ubytování, z toho dva vlastní. Krásy Velké Británie díky němu už poznalo přes 700 zákazníků.
Podnikatel uspěl díky výrazné odlišnosti od konkurence. Lidem nabízel svůj osobní příběh a vlastní zkušenosti s hledáním práce v Anglii.
Tím se odlišil od anonymní a neosobní konkurence.
Inspirace pro vás
Na začátku vašeho podnikání budete muset spoustu věcí dělat sami, protože se to nevyplatí svěřovat externím specialistům. Většinou se to týká psaní blogu a přispívání na sociálních sítích.
Jasně si stanovte, kdo je a není váš zákazník. Zjistěte si, jak na zákazníky "mluvit".
Využívejte všechny možnosti marketingu, které v daných podmínkách dávají smysl.
Zjednodušte komunikaci: pokud něco složitě vysvětlujete, může s tím zákazník mít problém.
Nečekejte, že si zákazník bude pracně dohledávat informace. Dnešní doba je rychlá. Snažte se vše prezentovat
tak, aby to bylo snadno dohledatelné.
Lepší poznání stávajících klientů
NetDirect - Ostravská firma stála u zrodu ecommerce v ČR. Příliš se upínala na sledování konkurence. Nedávali také najevo své silné stránky: když u nich budete mít malý e-shop, můžete mnohem snadněji přejít na řešení na míru. To současný
největší hráč s krabicovým řešením nenabízí. NetDirectu jsem se svým týmem radil s překopáním webu FastCentrik a nouzové podoby NetDirect.cz. Skrze sociologický průzkum jsme jim umožnili poznat zákazníky.
Cílem bylo prověřit hypotézu, že je platforma vhodná především pro větší e-shopy,
které generují zisk, vydrží dlouhodobě a nekončí zpravidla do jednoho roku. Průzkum na vybraném vzorku zákazníků tento předpoklad potvrdil.
Většina klientů identifikovala, že vnímají klientovo řešení jako vhodné pro ty co to myslí vážně.
Firma později tuto strategii změnila.
Důvodem byla obava, aby neodradili menší a začínající e-shopy
v období covidové pandemie.
Inspirace pro vás
Máte-li v marketingu větší počet zákazníků s podobnou charakteristikou,
můžete úpravou své marketingové komunikace posílit zájem nových klientů, kteří mají podobné znaky.
Například: většinu vašich nakupujích tvoří ženy. Na muže se nechcete zaměřovat. Řeknete tedy o sobě, že jste tady pro ženy.
Průzkum vám pomůže odhalit obavy, potřeby a představy vašich zákazníků. Důležitá rozhodnutí ve svém
podnikání tak nemusíte opírat o dojmy. Znalost zákazníků vám umožní říkat to, co vaši zákazníci chtějí slyšet.
V případě NetDirectu jsme využili pro průzkum dotazník zaslaný na e-mailové adresy klientů. Tím se prolevnilo dotazování a zkrátil se také čas pro získání potřebných odpovědí.
Tento způsob je vhodný pro podnikatele s vlastní databází zákazníků.
Nemusíte dělat drahé a časově náročné výzkumy. Stačí se zákazníky mluvit a snažit se chápat to, co vám vlastními slovy říkají.
Vyladění výkonnostního marketingu
ProMistry.cz - Jindřich Baštař se mi ozval ohledně spolupráce s e-shopem NejlevnějšíNářadí.com. Není opravdu dobrý nápad dávat takto silně najevo váš postoj k cenám. Vždy se může objevit někdo, kdo bude tvrdit, že je ještě levnější než vy.
Proto jsem nejdříve zjistil podrobnosti o klientovi a jeho vizi. Ukázalo se, že jde o srdcaře, který si sám vyrábí i stojany před prodejnu. A to jen proto, že ho kutilství baví. Prověřil jsem ještě konkurenty a povolal do týmu
kouzelníka se slovy. Všechny názvy jsme otestovali na
lidech se zájmem o dílnu. Výsledkem bylo hrdé ProMistry.cz. Správu reklamních kampaní krátce poté přebral zkušený PPC specialista a vyhledávače si vzala na starost SEO specialistka. Vyladění marketingu umožnilo klientovi vyrůst z nuly do malého e-shopu.
Inspirace pro vás
Snažte se nepoužívat název, který popisuje vaše podnikání nebo dokonce cenu. Při použití oborového názvu jako třeba *nářadí, se vám bude pravěvděpodobně prodražovat reklama. Navíc na váš název bude vyjíždět konkurence. Budete-li mít
v názvu cenu (např. nejlevnější), název tím zbytečně prodlužujete a navíc to nemusí vždy dávat smysl. Existují samozřejmě výjimky, které takto působí několik let, například Levné knihy.
Když začínáte, pracujte na vyladěné celého výkonnostního marketingu. V případě ProMistry.cz jsme řešili zbožové srovnávače, přirozené vyhledávání (SEO) a reklamní kampaně. Každá z těchto částí zajistila klientovi odpovídající výsledky.
Časté chyby podnikatelů
Nefunkční podnikatelský záměr nebo jeho realizace
Nefungující podnikatelský model: zákazníkům je nabízeno něco, co nechtějí nebo nepotřebují. Případně chyby
v nastavení fungování podnikání, které vedou k odmítání produktu/služby ze strany zákazníků.
Nedostatek financí, nepracování s daty a čísly
Některé marketingové aktivity vyžadují určité náklady. Nedostatek financí může ovlivnit rozsah marketingových možností
a omezit dosažitelné výsledky. Špatná práce s daty včetně účetních informací zase způsobuje další navazující problémy.
Žádná nebo špatná měřitelnost marketingových aktivit
Malí i střední podnikatelé mohou měřit alespoň některé marketingové aktivity. Chybějící měření a vyhodnocování
může vést k neefektivním investicím.
Nesprávná očekávání, nepochopení marketingu a nedůvěra
Marketing nemusí fungovat za všech okolností. Výsledky závisí na správném nastavení, výběru vhodných strategií
a dalších faktorech, jako je stav ekonomiky, situace na trhu a konkurence. Roli hraje i složení týmu marketingových
specialistů, jejich zkušenosti a celkový rozpočet na marketing. Nepomáhá ani nedůvěra v marketing a odborníky v této oblasti.
Nevyladění obchodu, marketingu a IT
Klíčové části firmy by měly úzce spolupracovat. Obchod musí být provázaný s marketingem a IT by nemělo brzdit
nebo ohrožovat rozvoj webů.
Využívání pouze dílčích částí marketingu
V marketingu je nutné řešit všechny klíčové aspekty – produkt/službu, cenotvorbu, distribuční kanály
a využít placené i neplacené formy propagace. Mnozí podnikatelé se spoléhají výhradně na reklamu a zanedbávají dlouhodobé aktivity.
Použití nesprávných postupů, marketingových technik a špatné priority
Podnikatelé mohou z neznalosti aplikovat marketingové aktivity špatně nebo bez měřitelného dopadu. Špatně stanovené priority
mohou vést k tomu, že se zaměřují na nedůležité oblasti nebo dávají důraz na aktivity, které nepřinášejí hodnotu.
Závislost pouze na placené reklamě
Pokud podnikatel získává všechny zakázky pouze pomocí placené reklamy, může být v ohrožení při růstu nákladů na reklamu
nebo vstupu konkurence s vyššími rozpočty. Doporučuje se zajistit, aby žádná placená aktivita netvořila více než 20 %
celkového objemu zakázek. Pro rozložení rizika je nutné hledat i další marketingové cesty.
Chaotický nebo nahodilý přístup v marketingu
Marketing je třeba dělat systematicky, s jasnou strategií a kombinací krátkodobých i dlouhodobých aktivit.
Chaotický přístup může vést k opomíjení klíčových priorit nebo zanedbávání oblastí, kde by mohly být rychlejší výsledky.
Podcenění nebo přecenění růstu
Úspěšný marketing musí jít ruku v ruce s dodržováním standardu kvality nabízených produktů/služeb. Rychlé získání nových
zákazníků bez dostatečné kapacity pro jejich obsluhu může vést k vážným problémům nebo i krachu firmy. Naopak začít
investovat do marketingu až ve chvíli, kdy firmě dramaticky klesly zakázky, bývá často pozdě. Marketing by měl být kontinuální součástí podnikání.
Zaměření pouze na nové zákazníky
Marketing by měl přinášet nejen nové zákazníky, ale i podporovat opakované nákupy, pokud to povaha produktu/služby umožňuje.
Mnoho podnikatelů nepracuje s referencemi, přestože zákaznická doporučení patří k nejúčinnějším formám marketingu.
Osobnost podnikatele blokuje marketingové aktivity
Podnikatel může mít osobní limity, které negativně ovlivňují marketingové aktivity. Mezi typické chyby patří
laická rozhodnutí, nerespektování odborných doporučení nebo špatná marketingová rozhodnutí, která brání růstu firmy.
Co přesně potřebujete udělat?
Začínající podnikatelé
1. Ověřit životaschopnost podnikatelského nápadu: poznat trh, zákazníky a konkurenci, aby mělo podnikání pevné základy.
2. Zajistit potřebné finance pro rozjezd online aktivit a stanovit realistický marketingový rozpočet.
3. Nastavit si správná očekávání: online marketing je o testování, zkoušení a vyhodnocování na základě dat.
Není to automatická záruka úspěchu ani stroj na peníze. To, co funguje u jiných, nemusí fungovat u vás.
4. Sestavit tým specialistů na online marketing nebo zvážit spolupráci s marketingovou agenturou.
Dodavatele vybírejte podle referencí, výsledků a prokazatelné praxe.
Mějte jasno v tom, co nabízíte, kdo jsou vaši zákazníci a jak chcete, aby vás vnímali.
Dobře připravené podklady urychlí práci specialistů a zlepší výsledky.
5. Protože začínáte, budete většinou řešit výkonnostní marketing. Tento marketing je zaměřený hlavně na výsledky.
Měl by být ziskový a měřitelný. Začínající podnikatelé proto většinou volí reklamu ve vyhledávačích, na sociálních sítích
a v případě e-shopů využívají zbožové srovnávače.
Pokročilí podnikatelé
1. Ujasněte si, čeho chcete dosáhnout pomocí online marketingu. Po dosažení určité velikosti podnikání obvykle růst nebývá tak rychlý jako na začátku, proto je důležité zaměřit se na efektivitu.
2. Kombinujte krátkodobé a dlouhodobé marketingové aktivity. Neomezujte se pouze na reklamu – věnujte se také budování značky a vztahů se zákazníky.
3. Vyhodnocujte marketingové aktivity na základě dat. Rozšiřte své znalosti o zákaznickém výzkumu. Sledujte konkurenci, ale nenechte se jí ovlivnit natolik, že ztratíte vlastní směr.
4. Pokud to dává finanční smysl, zapojte specialisty na jednotlivé oblasti marketingu. Nezapomínejte ani na tradiční offline marketing, který může být stále efektivní.
Výhody a nevýhody online marketingu
Mezi hlavní výhody patří měřitelnost, nižší vstupní náklady oproti jiným druhům marketingu a rychlejší výsledky. Slabinou bývá tvrdá konkurence (vzdálená jedno kliknutí od vás) a složitost tématu.
Díky měřitelnosti můžete marketing pravidelně vyhodnocovat, rychle reagovat a měnit taktiku (tedy jak marketing děláte). V závažnějších případech můžete upravit i strategii (tedy proč a pro koho marketing děláte).
Velkou výhodou marketingu na internetu je pestrost možností, jak přistoupit k řešení krátkodobých a dlouhodobých aktivit. Například články na webu můžete psát vyčerpávajícím způsobem, kdy dané téma pokrýváte od A do Z.
Stejně tak můžete zveřejňovat jen stručné bleskové novinky.
Nevýhodou může být rychle měnící se prostředí. Nejen, že vzniká nová konkurence, ale technologický rozvoj přináší neustálé novinky, které je potřeba prostudovat a zavádět. V internetovém marketingu vám tak může vlak ujet
mnohem rychleji, než třeba v oborech jako jsou tištěná inzerce či veletrhy.
Stručně
1. Online marketing funguje skvěle, pokud lidé vaše produkty nebo služby aktivně hledají, vaše podnikání má rozumnou marži a jste schopni pravidelně vyhodnocovat výsledky.
2. Nevyplatí se, když máte nízkou marži, příliš specifické nebo offline zákazníky, nedokážete se odlišit od konkurence, nebo když očekáváte okamžité výsledky s minimálními investicemi.
3. Největší rizika jsou vysoká konkurence, složitost výběru správných specialistů a nemožnost přesně garantovat návratnost vložených peněz.
Výhody
Měřitelnost - prakticky veškeré aktivity na Internetu můžete změřit. Do jisté míry lze vyhodnotit úspěšnost.
Data jsou k dispozici často v reálném čase. Srovnejte to s měřitelností billboardu u dálnice, tištěné reklamy či televizního spotu.
Ziskovost - část výkonnostního online marketingu je zaměřená na vytváření výkonu. Může tedy přinést rychlejší obchodní výsledky a při správně nastavených marží také zisk.
Nižší náklady - spuštění webové prezentace a reklamních kampaní nevyžaduje takové náklady jako u klasického marketingu (tištěná inzerce, rozhlasová a televizní reklama…).
Rychlé výsledky - od spuštění webu / Facebookové stránky nebo jiného profilu na sociálních sítích / kampaně můžete mít mnohem rychlejší odezvu, než jaká nastává u televize, rádia a venkovní reklamy.
Často detailní možnost cílení - oproti klasickým formám reklamy lze na Internetu vytvářet poměrně propracované kombinace různých cílení. Můžete například zobrazovat reklamu ve vyhledávání jen těm lidem, kteří už navštívili váš web a mají tedy k vaší firmě nějaký vztah. Lze cílit na zákazníky v okruhu několika kilometrů od vaší prodejny apod.
Personalizace sdělení - webové stránky i reklamní kampaně lze různým způsobem upravit podle toho, kdo je právě sleduje. V klasickém marketingu personalizace prakticky nefunguje nebo je velmi obtížně dosažitelná.
Možnost řešení svépomocně - zejména drobní živnostníci a majitelé některých menších firem řeší webový marketing vlastními silami. Totéž ovšem platí i pro klasický marketing.
Velké množství bezplatných i cenově dostupných nástrojů - pro klasický “offline” marketing jsou obdobné nástroje hůře dostupné nebo neexistují.
K dispozici rozsáhlé zdroje znalostí a zkušeností pro sebevzdělávání - na Internetu existuje velké množství bezplatných poraden, vzdělávacích kurzů, videí, webinářů, prezentací i kvalitního placeného obsahu. Ideální zejména pro živnostníky, kteří si internetový marketing řeší vlastními silami.
Velké množství odborných specialistů - vybírat můžete v katalogu Navolnenoze.cz, ve skupině Podnikatelé a živnostníci výměna zkušeností, na Jobs.cz, LinkedIn a dalších místech. Například sociální síť LinkedIn eviduje přes 28 000 odborníků na internetový marketing.
Nevýhody
Nezměříte všechno - ačkoliv internetový marketing umožňuje poměrně detailní možnosti měření, není možné zjistit všechno. Některé odpovědi vám bude moci odhalit až pokročilejší datová analytika, případně výzkumy. Přesnější práce s daty je rovněž nákladnější. Proto ji využívají hlavně střední a velké firmy.
Vyšší náklady - některé oblasti podnikání začínající být natolik konkurenční, že je webový marketing spojen s nutností vyšších nákladů.
Složitost problematiky - protože v oboru digitálního marketingu došlo k nutnosti větší specializace, může být tento obor složitý pro laiky. Platí to i v případě, kdy se podnikatel rozhodne pro webový marketing svépomocí.
Nutnost pochopit byznys ze strany specialisty / agentury - aby zapojený specialista webového marketingu pochopil vaše podnikání, bude se s ním muset seznámit. Tento čas obvykle bude chtít zaplatit. Bez hlubší znalosti problematiky vašeho podnikání se bude dělat internetový marketing špatně.
Nekvalitní službě / produktu nepomůže ani dobře školený specialista / agentura - v případě, že nemáte dostatečně kvalitní produkt / službu nebo máte špatně postavený podnikatelský nápad, specialista / agentura vám obvykle nepomůže. Rozpoznat tuto situaci je však pro majitele firem obvykle složitější. Nevyhnete se tak opakovaným investicím, které opakovaně nepřinesou očekávané výsledky.
Problematický výběr kvalitních dodavatelů a specialistů webového marketingu - tématu internetového marketingu se věnuje stále více lidí. Pro majitele firem bývá těžké rozpoznat, kdo je v oboru kvalitní a opravdu pomůže. Výběr nevhodného dodavatele může ohrozit výsledky firmy.
Výsledky se většinou nedostavují okamžitě - systematické budování online marketingu vyžaduje čas. Obvykle se jedná o řád měsíců. Výjimku představuje pouze výkonnostní online marketing.
Výsledky nelze odhadnout přesně - přestože je možné udělat předběžné odhady na různé aktivity digitálního marketingu, realita se od nich může velmi odlišovat.
Nízká jistota návratnosti investice - solidní agentura či specialista digitálního marketingu nedokáže podnikateli garantovat plnou návratnost všech investic.
Je to proto, že nemůže ovlivnit úspěšnost podnikatelského plánu. Také nemá pod kontrolou celé podnikání.
Praxe
Produkt nikdo nezná
Klient poptával vyladění zbožových vyhledávačů. Chtěl zobrazovat své produkty na Heureka.cz a Zboží.cz. Během úvodního rozhovoru jsme si ukázali, že tam jeho produkt lidé pravděpodobně nehledají. Dokonce pro to chyběla příslušná kategorie.
Komoditní e-shop bez odlišnosti
Zákazník budoval internetový obchod a tvrdil mi, že je jako Alza.cz. Tento gigant pracuje s neomezeným rozpočtem, tržbami 25 miliard korun a ziskem
808 milionů korun. Uřvaný Alzák se v roce 2017 objevil v reklamních plochách s celkovou ceníkovou hodnotou 1,4 miliardy korun.
Klienta jsem na tohle všechno upozornil, přesto to chtěl zkusit. Utratili jsme proto část přidělených peněz... a skoro nic se nestalo.
Podobně to odpískal zákazník s nabídkou kabelek a jeden módní e-shop bez konkurenční odlišnosti.
Co přesně potřebujete udělat?
Začínající podnikatelé
1. Ověřit, zdali váš produkt / službu někdo hledá. Zadejte označení pro své produkty do nástroje Marketing Miner a podívejte se na měsíční hledanost jednotlivých slov.
Zadejte příslušná slova do vyhledávače a podívejte se, kdo na ně inzeruje, co inzerují a jaké výsledky vyhledávání se zobrazují.
2. Zjistěte zdali znáte svojí marži a jaký máte na marketing rozpočet. Podívejte se na Justice.cz na finanční rozvahy svých největší přímých konkurentů. Přímý konkurent je ten, kdo má podobnou velikost podnikání
jako vy a zároveň je v podobné fázi podnikání jako jste vy. Zkuste propočíst marži konkurence a porovnejte jí s vaší marží. Porovnejte, zdali máte odpovídající rozpočet na marketing jako vaši konkurenti. Výpočet marže: prodejní cena minus nákupní cena.
3. Pojmenujte si jasně, kdo je a není váš zákazník. Ověřte si, zdali jde tohoto zákazníka oslovit pomocí internetu. Nemáte příliš specifické publikum, na které nebude možné pomocí reklamy zacílit?
Příklad: váš zákazník je personalista, který najímá pouze zedníky.
4. Budete-li chtít řešit marketing svěpomocí, poznejte své silné a slabé stránky. Měli byste vědět, zdali například dokážete odlišit dobře udělaný web od špatně vypadajících stránek.
5. Máte-li dostatečný rozpočet na marketing, ověřte si, zdali jste do týmu přizvali všechny potřebné profese.
6. Zkontrolujte si, že všechno správně měříte, sledujete dobře své finance včetně reálných dat z účetnictví.
7. Pokud už něco v marketingu děláte, ověřte si, zdali dokážete vyhodnotit ziskovost takové aktivity.
Pokročilí podnikatelé
1. Používáte pokročilejší měření a postoupili jste ve vyhodnocování dat na vyšší úroveň, která odpovídá stavu vašeho podnikání?
2. Nevyužíváte pouze výkonnostní marketing? Řešíte další formy marketingu? Ověřte si, zdali nemáte u vybraných zdrojů návštěvnosti svého webu závislost na tržbách větší než 20 procent.
Využíváte také vhodný marketing mimo internet?
3. Máte správné složení svého týmu? Nechybí vám nějaká klíčová profese? Využíváte ve vyšší míře specialisty na jednotlivé oblasti internetového marketingu nebo máte univerzálního
marketéra, který o sobě tvrdí, že zvládá všechno (což je potenciálně nebezpečné)?
Na čem závisí úspěch online marketingu?
Úspěch online marketingu závisí na tom, zda zákazníci váš produkt chtějí, zda jim poskytujete reálnou hodnotu, zda jste schopni reagovat na změny trhu a správně vyhodnocovat výsledky.
Stručně
1. Úspěch ovlivňuje celková kondice ekonommiky, stav trhu, konkurence, zájem zákazníků a realizace podnikatelského nápadu.
2. Přímý vliv má také správný postup u jednotlivých marketingových aktivit. To můžete ovlivnit volbou zkušených specialistů.
3. Klíčové je také přijetí produktu nebo služby přímo zákazníky, kteří musí vnímat dostatečnou přidanou hodnotu.
Nápad podnikatele a jeho realizace
Úspěšnost marketignu přímo ovlivňuje kvalita samotného podnikatelského nápadu a způsob provedení.
Nekvalitní podnikatelský nápad znamená, že nabízíte něco, co nikdo nechce, nechápe, bojí se toho nebo v tom nevidí přidanou hodnotu.
Špatně realizovaný podnikatelský nápad znamená pokažení nějaké zásadní věci, která má dopady na chování zákazníků. Může to být třeba špatně udělaný web, nízká důvěryhodnost nebo
nesprávně svépomocně nastavené kampaně.
Internetový marketing vám může pomoci ověřit kvalitu vašeho podnikatelského záměru. Můžete udělat marketingový výzkum nebo vše zjišťovat pomocí testování. Například vytvořit jednoduché webové stránky s nabídkou služeb
a na ně pustit testovací kampaň.
Stav ekonomiky, trhu a chování spotřebitelů či podnikatelů
Jinak vypadá podnikání v době, kdy je ekonomika v nejlepší kondici a všichni na trhu se nebojí utrácet. A jinak se dělá marketing v době, kdy dochází k poklesu trhu, lidé či firmy mají obavy, snižují se rozpočty...
Některé podnikatelské obory jsou ve finančních krizích zasaženy více (např. prodej zbytných produktů a služeb), jiné ve složitých obdobích prosperují (bezpečnostní služby, advokáti...).
Průběžná data umožní odhalit, když se ekonomice přestává dařit. Pomocí webové analytiky lze také pozorovat změny v nákupním chování. Například na e-shopu mohou lidé mnohem více prohlížet zboží a v menší míře
pokračovat k nákupu.
Sezonalita, trendy, události a další faktory
Nákupní chování zákazníků může ovlivnit počasí, sezonalita (např. prodej zmrzliny v létě), teploty (větší prodej větráků a klimatizací ve vedrech),
zvýšení ceny jiného produktu (například přesun zákazníků od másla k margarínům), události v místě (například výbuch sopky, tsunami, počasí…), trendy, vznik nových služeb (sdílená ekonomika: Airbnb…),
vznik a zánik konkurentů atd.
Poptávka a nabídka
Pro službu / produkt musí existovat dostatečný zájem zákazníků. Pokud poptávka ještě neexistuje, lze danou službu / produkt na trhu představit právě pomocí internetového marketingu.
Poptávku také ovlivňují technologické změny. Příkladem může být ústup drátových telefonů z domácností vlivem rozšíření mobilů. Z firem také zmizely faxy. Poptávku ovlivňuje také velikost trhu.
Služba / produkt musí uspokojit poptávku. Když existuje poptávka a neexistuje služba / produkt (neexistuje tedy nabídka), jde o “díru na trhu”. Zboží naopak může být nedostatek, například máslo v roce 2018 nebo setrvale nízká dostupnost volných bytů.
Hodnota pro zákazníka
Služba / produkt musí zákazníkovi poskytnout hodnotu, která je pro něj důležitá. S hodnotou úzce souvisí kvalita produktu / služby.
Celkový zákaznický zážitek mohou ovlivnit i další faktory, například: obsluha, komunikace se zákazníkem, vyřízení stížností / reklamací atd. Marketing na Internetu vám pomůže hodnotu zákazníka zjistit nebo vytvořit.
Znalost prodejce / značky
Zákazník musí vědět o existenci daného prodejce / značky a musí k němu mít důvěru. Čím, je znalost značky větší, tím méně třeba potřebuje podnikatel platit za reklamu na obecná slova, vystihující obor podnikání.
Velkou část návštěvnosti webu naopak může tvořit název podnikatele. U méně známých značek může docházet k tomu, že je zákazníci nechtějí tolik nakupovat.
Aktivita konkurence
Globalizace a rozšíření Internetu přinesla výhody zákazníkům: výrazně se zvýšily možnosti výběru produktů / služeb. Konkurence je vzdálena na jedno kliknutí myši od vás. Právě z těchto důvodů není radno
webový marketing podceňovat.
Správně zvolený postup
Podnikatel nebo zapojený specialista nemusí zvolit správný postup. Příčinou může být neznalost, zanedbání, nesprávné vyhodnocení nebo i záměr (např. snaha obchodníka prodat podnikateli pro něj nevhodný produkt / službu).
Úspěšný online marketing vyžaduje rychlé reakce na změny trhu a konkurence. Vybraná rozhodnutí můžete prověřit i pomocí datové a webové analytiky.
Co přesně potřebujete udělat?
1. Zkontrolujte si, zdali máte funkční podnikatelský záměr. Existuje podnikání podobné tomu vašemu? Jak fungují oni? Co dělají jinak oni, co děláte jinak vy?
Jak vypadá váš a jejich web?
2. Ověřte si z veřejných zdrojů kondici ekonomiky. Zaměřte se na aktuální procento hrubého domácího produktu (HDP). Dohledejte si zprávy, zdali a jak nakupují
spotřebitelé, firmy a stát. Ověřte si odhady růstu ekonomiky. Zohledněte chystané nebo probíhající události ve světě i doma: celní politika, válečné konflikty, zpřísnění zákonů apod.
3. Ověřte si, zdali váš produkt / služba nejsou ovlivněny počasím a ročním obdobím.
4. Existují na trhu podobné služby / produkty, které se prodávají? Jakou hodnotu skutečně vytváříte pro zákazníka? Je tak velká, aby obhájila vaší současnou cenu?
5. Jak hodně lidé znají vaší značku? Zkontrolujte si vyhledávanost pomocí nástroje Marketing Miner.
6. Máte web v pořádku? Splňuje standardy, které nastavuje největší konkurence v oboru? Byl zvolen správný postup v marketingu?
Strategie a taktika internetového marketingu
Strategie stojí na začátku
Zatímco strategie odpovídá hlavně na otázky “kdo” (jste), “co” (nabízíte), “komu” (prodáváte), “proč” (prodáváte), taktika řeší “jak”, případně “kde”.
Firmy a živnostníci mají tendence strategii přeskakovat z důvodu časové náročnosti a zaměřují se pouze na taktiku.
Výsledkem však je, že taktika následně nestojí na pevných základech.
Stručně
1. Strategie je klíčový dokument, který popisuje to, co podnikatelé obvykle nosí v hlavě. Je to záměr, kterého chcete dosáhnout pomocí marketingu.
2. Taktika říká, jak daného záměru chcete dosáhnout.
3. Chybějící strategie a plánování vedou k chaotickému přístupu v podnikání.
Podnikatelé tedy řeší:
Reklamní kampaně
Návštěvnost z vyhledávačů
Zbožové srovnávače
Obsah webu
Pokud bychom přirovnali tuto situaci k mořeplavbě, tak strategie je jako loď a taktika je mapa cesty. Bez dopravního prostředku nedokážete mapu použít. Naopak samotný dopravní prostředek vás zase nedostane do cíle, když vám bude chybět mapa.
Důsledek chybějící strategie / taktiky
Pokud chybí strategie / taktika a plánování, firma nebo živnostník se chová nahodile a bez jasných cílů.
Často jsou využívány nevhodné kanály internetového marketingu. Komunikační témata nejsou jednotná. Chybí mezi nimi jasné propojení.
Firma může být pro zákazníky hůře čitelná a srozumitelná. Spolupráce uvnitř firmy vázne, protože chybí jasnější jednotící prvky a hlubší vize.
Ke zmatečnosti následně přispívá i snaha oddělení větších firem zajišťovat marketing vlastními silami.
Bez strategie: e-shop s oblečením neví, pro koho prodává. Používá reklamu na Facebooku pro všechny věkové skupiny a výsledkem jsou vysoké náklady a nízký zájem.
Se strategií: stejný e-shop se rozhodne zaměřit jen na mladé ženy (18–25 let), využívá Instagram, TikTok a influenceři. Náklady klesají, zájem a prodeje rostou.
Chybějící strategii poznáte, když:
Snažíte se prodávat každému a všechno
Máte pocit, že je váš byznys komoditou
Zákazníci obvykle řeší cenu
Máte pocit, že přitahujete nesprávné typy zákazníků
Nedaří se vám odlišit se od ostatních konkurentů
Chybějící taktiku poznáte, když:
Nemáte jasný plán, co, kdy, jak a proč budete dělat
Chybějí vám měřitelné cíle
Nahodile využíváte jednotlivé kanály online marketingu
Reagujete na výhodné nabídky od obchodníků
Jednotlivé aktivity nemáte propojené mezi sebou
Marketing na Internetu řešíte na poslední chvíli
Marketingovou strategii a taktiku si můžete vytvořit svépomocí
Strategii většina podnikatelů nosí v hlavě. Proto ji jako první krok můžete sepsat na papír a tím si utříbíte myšlenky. Vyvarujte se vágních tvrzení typu kvalitní produkt / služba. Snažte se být co nejvíce konkrétní a popište, co znamená
ve vašem případě kvalita. Při přípravě taktických kroků se napojujte na vaší strategii. Tedy máte-li například mladé zákazníky, přemýšlejte nad tím, kde byste se dokázali oslovit a co by je mohlo zaujmout.
Strategii si nejprve sepište. Pro začátek stačí jedna stránka.
Kdo jsme? (rodinné řeznictví)
Co nabízíme? (prémiové hovězí, zvířata odebíráme z místních eko farem)
Komu? (gastronomické provozy v okruhu 100 km)
Proč? (garance čerstvosti do 24 h)
Taktiku napojte přímo na odpovědi výše:
Web s příběhem řeznictví → SEO na dotazy „čerstvé hovězí pro restaurace“.
LinkedIn kampaň → cílení na šéfkuchaře v regionu.
Remarketing banner → nabídka ochutnávky.
Pravidelně (alespoň každé 3 měsíce) si ověřujte, zda taktické kroky odpovídají vaší dlouhodobé strategii.
Co přesně potřebujete udělat?
1. Vytvořte si vlastní nouzovou strategii, pokud jí nemáte.
2. Rozplánujte si taktické kroky, které se napojují na vaší strategii.
3. Když něco nefunguje, jako první měňte taktiku. Například: nefunguje vám reklama ve vyhledávání? Zkuste reklamu na sociálních sítích. Do strategie zasahujte až tehdy, pokud se ukáže,
že nesprávně zvolená strategie ovlivňuje vaší taktiku.
Jak funguje reklama na internetu
Většinou už neplatí, že zapnete reklamy a máte ihned objednávky či poptávky. Samotná reklama není samospásná. Úspěch ovlivňuje
kvalita vašeho podnikatelského záměru a jeho realizace, další aktivity v marketingu, stav ekonomiky, aktivity konkurce a nakonec i zákazník. Ten svojí
peněženkou hlasuje, koho chce podpořit.
Stručně
1. Úspěch reklamy ovlivňuje váš podnikatelský záměr a jeho realizace. Mezi další vlivy patří kondice ekonomiky,
chování konkurence a správné nastavení reklamy. Poslední a nejdůležitější slovo má zákazník.
2. Vaše podnikání by nemělo stát pouze na reklamě. Je vhodné pracovat s dalšími aktivitami v marketingu.
3. Když reklama nefunguje, je potřeba postupně vyloučit důvody, proč nemá výsledky.
Fungování reklamy v kostce
Reklamní systémy umožňují nastavovat a upravovat běh reklamní kampaně na internetu. Každý reklamní systém nabízí trochu jiné možnosti nastavení
a správy reklamy. V některých případech dokonce jakékoliv dodatečné možnosti chybí. Většinou reklamní systémy nastavuje specialista,
někdy si reklamy spravuje podnikatel sám.
Když internetový uživatel klikne na reklamu, obvykle se ocitne na webové stránce podnikatele. V tu chvíli se spouští webové měření
a chování uživatele se zaznamenává do nástroje pro webovou analytiku. Z důvodu vyšší ochrany soukromí se zavedly tzv. cookie lišty,
kdy uživatel musí schválit souhlas s tím, aby byla jeho aktivita na webu podnikatele změřená.
Reklama také může směřovat například na sociální sítě, na speciální mini web (tzv. microsite), na zvláštní stránku pro přihlášení
k webináři / stažení užitečného PDF apod.
Ideální stav je takový, kdy se reklama zobrazuje potenciálním zákazníkům, kteří jsou připraveni nakoupit nebo využít zboží / služby
podnikatele. Můžete mít takovou specifickou skupinu zákazníků, na které nelze spustit reklamní kampaň. Je to většinou
proto, že reklamní systém neumožňuje takovou skupinu přesně oslovit.
Jak probíhá správa relamy
Složitější reklamní systémy, například pro zobrazování reklamy ve vyhledávačích či na sociálních sítích, obvykle vyžadují
testování různých úprav a další průběžné nastavování. Správce reklam většinou upravuje nastavení na základě naměřených dat.
Proto bývá obvyklé, že na vyladění reklamy potřebuje správce reklam určitý počet týdnů či dokonce měsíců.
Může se stát, že je reklamní systém špatně nastavený. Například se nastaví tak, aby co nejvíce zobrazoval reklamu.
Takové nastavení nemusí nutně vést k objednávkám nebo poptávkám. Chyby v nastavení reklamního systému mohou vznikat
z neznalosti, ale také nepozornosti. Neodborník špatně nastavné reklamy nemusí poznat. Proto si podnikatelé
obvykle objednávají audity reklamních systémů od nezávislých specialistů.
Reklamní systémy obvykle mají svůj strop. Neznamená to tedy, že čím více do reklamy vložíte peněz, tím více budete mít
objednávek. Reklama se totiž může zobrazovat lidem, kteří by u vás třeba vůbec nechtěli nakoupit.
Jak se chová zákazník po kliknutí na reklamu
Jakmile váš potenciální zákazník klikne na reklamu, ocitne se na vašem webu. Zdali u vás nakoupí nebo využije vaše služby, záleží
na tom, jak moc je připravený nakoupit. Někdy si zákazník chce udělat radost nebo řešít nějakou akutní potřebu. V
tu chvíli lidé nakupují bez dlouhého rozmyšlení. Jindy se musí pořádně zamyslet. Může se vám také stát,
že zákazníka oslovíte v nesprávné životní fázi. Chtěl by sice nakoupit, ale nemá peníze
nebo se mu nechce utrácet.
Někdy na lidé klikají se zvědavosti nebo jen omylem. Případně po prokliknutí zjistí, že váš produkt či služba není pro ně.
V některých případech může potenciálního zákazníka odradit vaše cena (vysoká i příliš nízká), nízká důvěryhodnost webu nebo
ho může později ovlivnit vaše konkurence. Případně o daném výdaji může rozhodovat někdo další, kdo později s utracením peněz
nebude souhlasit.
Také jste si mohli vymyslet podnikatelský záměr, který se nijak nenapojuje na existující potřebu zákazníků a lidé prostě neví, proč
by u vás měli utratit peníze.
Důvody, proč u vás lidé nenakoupili, se obvykle nedozvíte. Odhadované příčiny můžete prověřit vůči datům z webové analytiky,
nahrávkám obrazovek potecniálních zákazníků, marketingovým výzkumem, testováním svého webu či pomocí dotazníků, které zobrazujete při odchodu
z vašeho webu ("Odcházíte? Vyplňte důvody...").
Co když reklama nefunguje?
Obvyklý postup specialistů na marketing:
1. Kontrola nastavení reklamy. Hledání zjevných chyb nebo jiného nastavení, které by bylo vhodné otestovat při pokračování kampaně.
Nezávislý pohled jiného správce reklam.
2. Prověření měření a zjištěných dat. Pokud jsou k dispozici jiné nástroje, ověření těchto nástrojů.
3. Kontrola aktivit konkurence. Prověření, zdali konkurence nedělá promoakci.
4. Kontrola případného počasí nebo jiných vnějších vlivů, například celkový stav ekonomiky.
5. Prověření funkčnosti stránek, poptávkových formulářů, e-mailových adres a telefonních čísel podnikatele.
Ověření negativních recenzí.
6. Kontrola podnikatelského záměru, jeho realizace a srovnání se standardy konkurence.
Časté chyby podnikatelů
Špatný podnikatelský záměr nebo jeho realizace
Reklama není samospásná. Pokud zákazníci nevidí dostatečnou přidanou hodnotu v nabízených produktech nebo službách, úspěch se
obvykle nedostaví.
Nereálná očekávání
Obvykle nefunguje: zapněte reklamy a ihned budu bohatý. Stejně tak nefungují příliš rychlé nárůsty objednávek.
Reklamní systémy mají své limity. Úspěšnost velmi ovlivňuje celková kondice ekonomiky, stav trhu a chování
zákazníků.
Nízký rozpočet
Malý rozpočet na reklamu může následně ovlivnit výsledky.
Jaké kanály online marketingu se využívají?
Internetový marketing v základu funguje tím způsobem, že na vstupní místo
(web, formulář, facebooková stránka, internetový obchod…) přivádí návštěvníky z různých míst.
Těmto místům se říká kanály online marketingu.
Každý kanál dělá něco jiného. Některé přivádějí lidi (PPC, SEO), jiné je přesvědčují (CRO, e-mail) a další budují důvěru (influencer, video).
Kanály se mohou kombinovat: výkonnostní reklama ve vyhledávačích přivede lidi,
ti pak mohou po nákupu či využití služby dostávat pravidelné e-maily. Díky nim se znovu vrátí na web. Oslovit je
může také připomínací reklama, která se zobrazí pod články například na webech typu Novinky.cz.
Snahou podnikatele by mělo být využívání těch aktivit, které mají smysl. Je třeba si hlídat, aby nevznikla závislost na
jednom zdroji návštěvnosti a nezanedbaly se další možnosti. Za rizikovou se považuje situace, kdy 20 procent
vašich tržeb přichází z jednoho zdroje (například reklamy na Facebooku).
Jednotlivé kanály online marketingu se dělí. Jako výkonnostní se označují ty, které dokáži přinášet objednávky či poptávky.
Do této skupiny patří reklama ve vyhledávačích, zbožových srovnávačích, sociálních sítích, affiliate,
přirozená viditelnost ve vyhledávačích a e-mailový marketing. Pro firmy s větším rozpočtem může přinášet tržby také
reklama prodávaná aukčním způsobem na vybraných webech (RTB).
Naopak nevýkonnostní kanály jsou určeny zejména k budování povědomí. Tady řadíme grafickou reklamu (bannery),
videomarketing a influencer marketing.
Stručně
1. Na svůj web nebo e-shop potřebujete dostat potenciální zákazníky. K tomu slouží různé aktivity na internetu.
Můžete si koupit reklamu ve vyhledávačích, být vidět v přirozeném vyhledávání, ve zbožových srovnávačích,
na sociálních sítích, posílat zákazníkům e-maily a mnohé další.
2. Některé aktivity na internetu přímo přivádí návštěvnost, jiné slouží pro vytvoření povědomí. Aktivity je vhodné kombinovat.
3. Ne každá aktivita je vhodná pro každého podnikatele. Některé aktivity se už nevyplatí kvůli ceně a vysoké konkurenci.
Katalogy a poptávkové portály
Oborové internetové katalogy, například Na volné noze, Nejřemeslníci
a další, mohou přivést potenciální zákazníky. Podobným zdrojem zakázek mohou být také obecné katalogy jako Firmy.cz
či Moje firma na Google. Tyto katalogy zařídí zobrazení firmy na Mapy.cz a Google Mapách.
Je třeba si dát pozor na podvodné katalogy, které nemají žádnou návštěvnost a
přínos. Zejména u poptávkových portálů se vyplácí obezřetnost.
Pro koho se hodí:
Katalogy mohou být velmi přínosné pro řemeslníky, stavební firmy, malé firmy ve specifických oborech, kde zákazníci přednostně používají
katalog k nalezení a oslovení vybrané firmy.
Affiliate marketing
Podnikatel vyplácí provize z každé objednávky zapojeným partnerským webů. Zapojené weby provozuje cizí subjekt, obvykle jiný živnostník.
Jedná se o tematické weby, které mají svojí návštěvnost. Obvyklé je také využití e-mailové databáze pro rozesílku e-mailové kampaně.
Pro koho se hodí:
Affiliate marketing obvykle využívají info podnikatelé (provozovatelé vzdělávacích produktů), produkty na hubnutí, finanční půjčky,
vybrané internetové obchody a další typy podnikání. Je vhodný tehdy, pokud na daném webu existuje poměrně vysoká ochota dokončení objednávky.
Případně se hodí i tehdy, když je provize z objednávky dostatečně atraktivní pro zapojené partnery.
Grafická reklama (display advertising, bannerová reklama)
Reklama se obvykle zobrazuje na předem vyhrazených standardních a nestandardních pozicích na velkých portálech či odborně zaměřených webech. Kampaň většinou buduje povědomí o značce. V některých případech se snižuje cena za reklamu využitím Real Time Bidding (RTB). Více inzerentů soutěží aukčním principem o reklamní plochu a vyhrává ten, kdo nabídne vyšší cenu. Reklamní systémy obvykle umožňují i specifikovat různé typy cílení podle sociodemografie (pohlaví, věk, pracovní postavení…). Připomínací reklama (tzv. remarketing) se zobrazuje lidem, kteří už navštívili web inzerenta.
Pro koho se hodí:
Grafickou reklamu používají obvykle střední a větší firmy. Důvodem jsou vyšší náklady. V případě budování značky jde obvykle o udržení / vytvoření povědomí o firmě. Návratnost tohoto typu reklam nemusí být tak rychlá. Menší firmy a eshopy využívají hlavně připomínací reklamu (remarketing).
Reklama ve vyhledávání a sociálních sítích
Reklama se zobrazuje ve výsledcích hledání na Seznam.cz, Google.cz či vyhledávači Bing.com. Protože umožňuje inzerovat již od 0,10 haléřů, bývá často první volbou pro začínající inzerenty. Ve spojení s vyhledáváním navíc většinou přináší lepší obchodní výsledky. Ve vysoce konkurenčních oborech však už dávno nepatří mezi nejlevnější.
Často se doplňuje o reklamu na sociálních sítích jako je Facebook, Instagram a LinkedIn. V některých případech inzerentům z důvodu vysokých nákladů přestává dávat smysl reklama ve vyhledávačích a bývá nahrazována reklamou na Facebooku.
Pro koho se hodí:
Reklamu ve vyhledávání a sociálních sítích používají živnostníci, střední a velké firmy. Pro živnostníky není využití tak časté.
Marketing na sociálních médiích
Sociální sítě Facebook, Twitter, Instagram, LinkedIn, Pinterest, YouTube a méně známé platformy jako například Tik Tok (dříve musical.ly) vyžadují specifický obsah nebo spolupráci s tvůrci. Této části se věnuje online marketing na sociálních sítích.
Pro koho se hodí:
Přestože na sociálních sítích dochází poslední dobou k omezování dostupnosti obsahu, pro menší podnikatele a živnostníky jsou stále atraktivní formou propagace. Umožňují levně oslovit lidi ve chvílích, kdy zde tráví svůj volný čas.
E-mailový marketing
Zahrnuje vytváření vlastních databází kontaktů, e-mailových zpravodajů (newsletter) a kampaní. Trendem poslední doby je automatizace e-mailového marketingu, kdy zákazníci dostávají automatické e-maily podle předem definovaných pravidel (přání k svátku, doporučení souvisejícího zboží…). Pro eshopy představují velký potenciál i transakční e-maily: potvrzení o objednávce, doručení atd.
Pro koho se hodí:
E-mailový marketing je relativně levnou záležitostí, proto zůstává oblíbený u menších firem, živnostníků a hlavně eshopů.
Podpora webu ve vyhledávačích (SEO)
Optimalizace webu pro návštěvníky vyhledávačů (SEO) přivádí na web návštěvníky z přirozeného vyhledávání. V budoucnosti bude běžné využívání hlasového vyhledávání. SEO je úzce spojeno s tvorbou kvalitního obsahu, tedy obsahovým marketingem. Rovněž souvisí s budováním zpětných odkazů (linkbuiling) a vytváření vztahů s novináři (online PR).
Pro koho se hodí:
Podporu webu ve vyhledávačích mohou využít živnostníci, malé, velké firmy a eshopy.
Optimalizace konverzního poměru (CRO)
Jedná se přímo o využívání vlastního webu. Stránky se mění podle aktuálních trendů, zjednodušují nebo zlepšují.
Testují se různé varianty a nastavují
záchranné aktivity pro získání kontaktu (např. okno s akční slevou při odchodu uživatele z webu).
Pro koho se hodí:
Optimalizaci stránek využívají hlavně střední a velké firmy. Vyžaduje totiž větší návštěvnost webu a
její dopady se více projeví u byznysu s větším počtem zákazníků.
Změny na svém webu by měl dělat i malý podnikatel. Pokud například jeho současný web odrazuje některé zákazníky,
změnou stránek může dosáhnout lepších výsledků. Pouze je potřeba změny nedělat na základě testování a dat, ale
spíše se zachováním dobré praxe. Vyplatí se ověřit standardy na daném trhu, které nastavuje největší konkurence
a tyto standardy dorovnat nebo překonat.
Jednotlivci a firmy vytvářejí videa nebo audio obsah. Video formát se obvykle objevuje na YouTube či službě Vimeo. U firemního obsahu jsou vzácnější živá videa. Někteří tvůrci dostávají za videa příspěvky (donaty) od svých příznivců.
Pro koho se hodí:
Video a audio marketing využívají živnostníci, malé, střední firmy a eshopy. Z hlediska nákladů vyžaduje počáteční investice do kvalitního vybavení. Alternativně se využívá pronájmu studia.
Influencer marketing
Tento typ online marketingu spoléhá na doporučování firmy, produktů nebo služeb ze strany lidí, kteří mají své vlastní fanoušky / odběratele. Lze rovněž využívat méně známé osobnosti (mikroinfluencery), kteří si obvykle za spolupráce neříkají o peníze. Influenceři následně publikují svá doporučení na svých profilech v rámci sociálních sítí YouTube, Facebook, Twitter, Instagram a dalších.
Pro koho se hodí:
Spolupráci s influencery využívají zejména střední a velké firmy. Pro živnostníky je vhodná spolupráce s mikroinfluencery.
Časté chyby podnikatelů
Netrpělivost
Správné nastavení některých kanálů trvá. Například viditelnost ve vyhledávačích se začne projevoval až po
zhruba 6 měsících od prvních úprav webu. Úpravy reklamních kampaní ve vyhledávačích obvykle
trvají 4 - 6 měsíců. Mezi časté chyby patří také zasahování do běžících reklamních kampaní krátce
po jejich spuštění nebo jejich pozastavování.
Volba nevhodných kanálů
Podnikatelé se mohou rozhodnout využívat nesprávný typ kanálu, který není pro jejich situaci vhodný.
Mohou také utratit zbytečně peníze.
Nevyužívání všech možností internetu
Snahou podnikatele by mělo být využití všech možností, které internet nabízí a dávají smysl. Spoléhání se
pouze na jeden zdroj objednávek bývá obvykle rizikové.
Závislost pouze na výkonnostním marketingu
Úspěšné firmy kombinují výkonnostní marketing a dále aktivity, které jsou určeny spíše pro vytváření povědomí.
Díky tomu posilují své pozice. Výkonnostní marketing časem narazí na svůj strop a další růst může
zajistit právě známost značky.
Nevyužívání měření
Dopady jednotlivých kanálů online marketingu je obvyle možné měřit a vyhodnocovat. Pokud neměříte, přiházíte
o cenná data pro rozhodování.
Co přesně potřebujete udělat?
1. Udělejte si přehled toho, jaké zdroje návštěvnosti používáte. Zmapujte si také další související aktivity.
Snažte se o pestrou kombinaci různých marketingových činností.
2. Ověřte si, zdali nejste příliš závislí na jednom zdroji poptávek či objednávek. Pokud vám
nějaký zdroj tvoří více než 20 %, měli byste to vyvážit jinými zdroji.
3. Chcete-li budovat úspěšnou firmu, nezapomínejte dělat další aktivity, které vytváří povědomí.
Jaké kanály internetového marketingu zvolit?
Volba možností online marketingu je závislá na mnoha faktorech. Vhodné kanály vám pomůže zvolit specialista online marketingu.
Stručně
1. Volba kanálů pro online marketing závisí na cílech a rozpočtech podnikatele.
2. Čím má podnikatel více prostředků, tím může věnovat více času a peněz na vyladění celého marketingu.
Podle cílů firmy
Při budování povědomí využijete hlavně grafickou reklamu, spolupráci s influencery, online PR a budování obsahu.
Cíl zaměřený na výsledky v podobě objednávek, předobjednávek, potenciálních kontaktů (tzv. leadů) zajistí kombinace kanálů pro výkonnostní online marketing. Do něj patří reklama ve vyhledávačích (PPC), na sociálních sítích, ve zbožových srovnávačích, partnerský marketing (affiliate) a podpora webu pro návštěvníky vyhledávačů (SEO). S vlastní existující databází e-mailů lze využít také e-mailový marketing.
Dlouhodobý systematický online marketing spočívá v kombinaci jednotlivých kanálů. Vyžaduje jejich postupné vyladění a zlepšování.
Podle rozpočtu
S nulovým nebo nízkým rozpočtem v řádu desítek tisíc korun ročně volí podnikatelé cestu tvorby vlastního obsahu. Využívají sociální sítě, individuálně oslovují novináře, bloggery a influencery. Obsah šíří na blogu, YouTube, vlastních profilech a v diskusích. Většinu práce si dělají svépomocí, včetně tvorby internetových stránek. Někdy si také sami spravují reklamní kampaně. Využívají se hlavně bezplatné kanály online marketingu: blogy, katalogy, facebookové skupiny… Pokud se najímá specialista online marketingu, tak většinou jen na jednorázové konzultace nebo dočasnou práci.
S rozpočtem nad 3 000 Kč měsíčně už mohou podnikatelé najmout specialistu. Obvykle spolupracují se začínajícími specialisty. Volí se kanály zaměřené na výkon: PPC, SEO, zbožové vyhledávače a reklama na sociálních sítích. Využívají se i bezplatné formy online marketingu.
Rozpočet kolem 5 - 10 000 Kč měsíčně umožňuje zapojit menší tým specialistů nebo malou agenturu. Peníze jdou převážně do kanálů zaměřené na výkon: PPC, SEO, zbožové vyhledávače a reklama na sociálních sítích. Stále se používají i bezplatné možnosti webového marketingu (blogy, katalogy, FB skupiny). V kampaních se může objevit první grafická reklama. Začínají se používat některé pokročilejší nástroje pro online marketing.
Rozpočet kolem 15 - 30 000 Kč měsíčně umožňuje kombinovat výkonnostní online marketing (PPC, SEO, zbožové vyhledávače a reklama na sociálních sítích) a systematický webový marketing (postupné vyladění jednotlivých kanálů). Může se využít také grafická reklama. Rozpočet už umožňuje zapojit malou i střední agenturu, případně tým freelancerů. Používají se také pokročilejší nástroje pro online marketing.
Rozpočet 35 - 50 000 Kč měsíčně dává prostor pro využití některých pokročilejších nástrojů. Reklamní kampaně mohou být částečně automatizované, což ušetří náklady na správu u středních eshopů. Ke slovu se dostává více grafické reklamy. Většina rozpočtu však stále využívá výkonnostní online marketing. Lze také postupně ladit jednotlivé kanály. U takto velkých rozpočtů může už firma zaměstnat člověka na online marketing.
Rozpočet v řádu stovek tisíc korun měsíčně umožňuje provozovat část hůře měřitelných kampaní, které však podporují návštěvnost kamenných prodejen (tzv. ROPO efekt). Může docházet k placené podpoře článků na webu. Dochází k ještě větší automatizaci pro rozsáhlé kampaně typicky eshopů. Využívá se výkonnostní online marketing, ale část kampaní podporuje i budování značky. V rámci nevyprodaného reklamního prostoru (RTB) lze zobrazovat připomínací grafickou reklamu. V kampaních se může objevit videoreklama. Kampaně bývají obvykle propojeny s dalšími formáty reklamy mimo Internet. O kampaně se mohou starat zaměstnanci firmy, agentura nebo tým lidí na volné noze.
Rozpočet nad 500 000+ Kč / miliony korun měsíčně umožňuje část kampaně věnovat na budování povědomí o značce. Využívají se nestandardní formáty včetně videoreklamy. Dává smysl nákup nevyprodaného reklamního prostoru (RTB). Probíhá placená spolupráce s influencery, soutěže, aktivní sběr e-mailových adres, rozesílky na potenciální zákazníky. Kampaně jsou většinou propojeny s dalšími formáty offline reklamy. Online marketing řeší zaměstnanci firmy, agentura či více agentur. Jednotliví externí specialisté se najímají jen na dílčí odborné kroky. Častější je fullservisová spolupráce.
Stanovení rozpočtu pro internetový marketing
Výhodou internetového marketingu jsou obvykle nižší náklady oproti klasickému marketingu. Způsob se u každé firmy liší:
Pocitově / co si můžeme dovolit - majitel firmy obvykle vyčlení určitou částku ze zisku nebo obratu, kterou považuje za rozumný náklad. Doporučuji nastavovat částku tak, aby to “nebolelo” a neohrozilo firmu v případě, že investice nepřinese žádné nebo nízké výsledky.
Procentem - 0,5 - 10 % z obratu firmy v budoucím roce.
Podle konkurence / obvyklých hodnot na trhu
Jednorázově / dlouhodobě podle typu aktivity - rozpočet lze odhadnout pro určité předem naplánované kroky digitálního marketingu. Například lze odhadnout běžnou ochotu dokončit objednávku (konverzní poměr). Z tohoto údaje odvodíte potřebnou návštěvnost a následně nutný rozpočet.
Jaké jsou běžné rozpočty?
Následující příklady jsou běžné tržní ceny, které účtují specialisté online marketingu. Tyto orientační ceny vám umožňují udělat si přehled o potřebných financích. Jejich skutečná výše je závislá na počtu zapojených specialistů a rozsahu požadovaných prací.
Stručně
1. Rozpočty na marketing se liší podle velikosti firmy, plánovanýh cílů a aktivit, které je v marketingu potřeba udělat.
2. Začínající podnikatelé obvykle nahrazují chybějící rozpočet vlastním časem a marketing dělají svépomocně.
Účast v oborovém katalogu:
Prezentace na Firmy.cz je zdarma.
Zápis v katalogu Navolnenoze.cz stojí 3 993 Kč.
Cena za přístup k poptávce Nejremeslnici.cz stojí 25 Kč.
Pro spuštění webu:
Web naklikaný v systémech typu eStranky.cz, Webnode.cz, Solidpixels.cz a dalších může stát od 3 000 Kč za pomoc při nastavení stránek. Případně můžete vytvořit web svépomocí. K ceně je nutno připočítat náklady za pronájem systému.
Web ze šablony (s předem připraveným a koupeným vzhledem) a základními úpravami na míru je možné spustit do 10 000 Kč.
Web s redakčním systémem Wordpress či jinou variantu s většími úpravami existující šablony lze spustit v rozmezí 15 - 50 000 Kč. Lze vytvořit svépomocně.
Web vytvořený zcela na míru, na jehož vytvoření se podílí pouze HTML kodér / grafik, lze pořídit za 15 - 80 000 Kč.
Web vytvořený zcela na míru, s týmem specialistů online marketingu (marketér, copywriter, SEO specialista, webový analytik, UX specialista, programátor, grafik, kodér…), s přípravnými fázemi online marketingu, může vyjít v rozmezí od 150 - 500 000 Kč.
Rozsáhlý webový portál vytvořený na míru s týmem specialistů online marketingu, s přípravnými fázemi, studiemi a programováním na míru může vyjít od 500 000 Kč. Běžně však tento typ webů stojí okolo 1 - 3 milionů korun.
Pro kampaně ve vyhledávačích (PPC):
Menší nebo střední eshopy / firmy dávají obvykle do reklamních kampaní kolem 5 - 10 000 Kč měsíčně. Cena za správu od PPC specialisty by obvykle neměla dosahovat větší částky než 50 % z rozpočtu. Z těchto důvodů si klienti s menšími rozpočty obvykle mohou dovolit začínající nebo levnější specialisty s hodinovou sazbou 400 - 800 Kč za hodinu.
Větší eshopy / firmy už mohou mít částky v řádu stovek tisíc korun až milionů na měsíc. Cena za správu reklamních kampaní obvykle dosahu 20 % nákladů na reklamu nebo měsíční paušál v rozmezí 15 - 80 000 Kč.
Pro kampaň v nevyprodaném reklamním prostoru (RTB):
Tento typ reklamy vyžaduje obvykle minimální rozpočet od 50 000 Kč měsíčně. Měsíční správa se může pohybovat od 20 000 Kč.
Jaký je obvyklý postup při realizaci webového marketingu?
Rychlé řešení / quick fix
Zapojený specialista online marketingu by měl nejprve identifikovat současnou situaci. Jestliže nalezne chyby, způsoby jejich odstranění a priority pro jednotlivé kroky.
Dlouhodobý online marketing
Přehled jednotlivých kroků předpokládá, že se s marketingem na Internetu začíná. Jednotlivé kroky se využívají podle finančních a časových možností firmy. V některých případech (průzkum trhu) se mohou zcela vynechat kvůli příliš vysokým nákladům.
Analýza situace - obvykle pomocí měření návštěvnosti webu (webový a datový analytik), ověření případných běžících reklamních kampaní (PPC specialista), pojetí značky (brand specialista), uživatelské chyby na webu (UX specialista).
Analýza firmy - zjišťuje se, jaké má firma zákazníky, jak s nimi pracuje. Ověřují se postupy a hledají slabá místa.
Analýza konkurence - identifikuje se, kdo je a kdo není konkurence.
Stanovení hypotéz pro průzkumy / ankety - připraví se seznam hypotéz, které je třeba ověřit průzkumem mezi zákazníky.
Výzkum - u větších a středních firem je možné uspořádat klasický výzkum trhu. Živnostníci obvykle volí levnější cesty a čerpají z veřejných výzkumů nebo tuto část vynechávají.
Tvorba strategie - podle zjištěných informací se tvoří strategie firmy / podnikání. Strategie odpovídá na otázky komu a proč prodáváte své zboží / služby.
Vytvoření taktiky - na základě strategie se vytváří konkrétní taktika. Nastavuje jasný směr pro jednotlivé aktivity na Internetu. Může mít podobu marketingového plánu včetně finančních odhadů na náklady a výnosy. Stanovují se měřitelné cíle (tzv. KPI).
Realizace online marketingu - v tomto kroku dochází k postupnému vyladění jednotlivých kanálů webového marketingu (SEO, PPC…).
Vyhodnocování.
Jak firmy nejčastěji personálně řeší webový marketing?
Firmy řeší online marketing svépomocí, zapojením přátel / rodiny, IT specialistou, spolupráci s živnostníkem, agenturou nebo vlastními zaměstnanci. Běžné jsou i různé kombinace, například zaměstnanci a externí agentura.
Svépomocí
Tuto formu volí nejčastěji živnostníci a majitelé menších firem. Svépomocně lze vytvořit webové stránky, spravovat reklamní kampaně, rozesílat e-maily, psát blog, natáčet videa, vkládat příspěvky na sociální sítě a další činnosti.
Výhoda: úspora nákladů na specialisty. Lepší kontrola nad tím, co a jak je nastaveno. Někdy také lepší výsledky než může přinést zapojení odborníka.
Nevýhoda: časová náročnost. Vyžaduje sebevzdělávání a experimentování. Dochází k chybným rozhodnutím z neznalosti dané problematiky. Výsledek odpovídá úrovni vzdělání podnikatele v dané oblasti. Chybí nezávislý pohled nezapojeného člověka.
Rodinný příslušník / známý / kamarád
Zapojením rodiny, příbuzných a známých podnikatel obvykle vyřeší počáteční nedůvěru vůči neznámým lidem. Rovněž uspoří svůj čas. V některých případech ušetří i náklady, pokud je zapojený spolupracovník levnější nebo pracuje zadarmo. Zapojený člen rodiny, příbuzný nebo kamarád může a nemusí ovládat online marketing. Často rozumí informačním technologiím více než podnikatel.
Výhoda: úspora nákladů a času podnikatele. Větší důvěra. Silnější vazba na firmu a osobu podnikatele.
Nevýhoda: prodloužení čekacích lhůt nebo nedodání slíbených služeb v případě práce za nízké náklady či zadarmo. Riziko zhoršených vztahů při jakýchkoliv problémech. Někdy může chybět odbornost.
IT specialista / programátor / webdesigner / grafik
Podnikatelé někdy vnímají online marketing jako součást informačních technologií (IT). Z těchto důvodů tuto část svěří programátorovi, webdesignerovi (grafikovi) nebo IT specialistovi. Tyto profese mohou mít s digitálním marketingem zkušenosti, ale většinou jim chybí dostatečná praxe.
Výhoda: podnikatel se nemusí věnovat technickým záležitostem a šetří čas.
Nevýhoda: v týmu chybí specialisté se zkušenostmi. Dochází k nesprávným rozhodnutím a vynechávají se některé podstatné kroky.
Živnostník (freelancer) či sdružení lidí na volné noze
Menší podnikatelé většinou zapojují menší počet specialistů nebo spolupracují jen s jedním specialistou. Častá je spolupráce s IT specialistou, který se stará o webové stránky. U menších firem a živnostníků není obvykle k dispozici celý tým. Případně se volí špatné postupy (např. na tvorbě webu spolupracuje pouze grafik a webový designer) z důvodu neznalosti celé problematiky. Majitelé středních firem a zkušenější podnikatelé už obvykle umí rozlišovat základní profese online marketingu. V týmu proto často mají specialist na různé profese (například: PPC - reklamní kampaně, podpora ve vyhledávačích - SEO). Obvyklé také bývá zkoušení různých specialistů či špatné zkušenosti s rozdílnou kvalitou.
Výhoda: úspora času podnikatele. Někdy i snížení nákladů při zvolení alternativního postupu. Zlepšení výsledků nebo alespoň udržení pozice na trhu. Někdy možnost domluvit si odměnu jen za výsledky nebo motivační bonus. Živnostník obvykle obsluhuje menší počet klientů.
Nevýhoda: vyšší náklady. Nelze zaručit / odhadnout úspěch. Může dojít k nesprávnému složení týmu z důvodu neznalosti podnikatele / zapojených specialistů. Často menší napojení na potřeby firmy / pochopení firmy a větší odstup. V případě nevyladěného týmu samostatně pracujících freelancerů jejich špatné vzájemné propojení. U jednotlivce horší zastupitelnost.
Agentura
Střední, velké firmy a výjimečně někteří živnostníci řeší online marketing pomocí agentury. Agentura bývá menší nebo střední firma, která zaměstnává jednotlivé odborníky na internetový marketing. Existují specializované agentury, zaměřené výhradně na konkrétní oblast a univerzální fullservisové firmy. Hlavní kontaktní osobou je pro podnikatele account nebo projektový manažer. Ve vzácných případech spolupracuje podnikatel přímo s konkrétním specialistou. Majitel firmy obvykle nemá vliv na složení týmu a někdy se na jeho zakázce mohou učit začínající specialisté (junioři). Větší agentury si na odbornou práci mohou najímat subdodavatele či lidi na volné noze.
Výhoda: úspora času podnikatele. Častý přístup k pokročilejším nástrojům a testovacím verzím. Větší podpora ze strany firem jako Facebook, Google a dalších. Možnost domluvit si odměnu za výsledky. Přefakturace nákupu médií. Kumulování zkušeností z mnoha různých oborů a větší znalost různých možností.
Nevýhoda: vyšší náklady. Nelze zaručit / odhadnout úspěch. Někdy horší přístup agentury k vyváženému pracovnímu životu zaměstnanců a snaha obsloužit velký počet klientů. Při špatně nastavené spolupráci pasivita agentury. Menší vhled do problematiky podnikání klienta.
Zaměstnanci
Střední a velké firmy obvykle řeší internetový marketing svými zaměstnanci. Vybrané činnost potom mohou delegovat na externí agenturu či freelancery. V menších firmách obvykle řeší veškeré činnosti marketingový manažer nebo specialista online marketingu. Další profese chybí nebo se řeší externě. Zapojení a motivace zaměstnanců se odvíjí od firemní kultury.
Výhoda: znalosti zůstávají ve firmě. Lepší pochopení interních potřeb firmy. Marketing zůstává součástí firmy a není outsourcován.
Nevýhoda: nutné řešit vedení, rozvoj lidí a celkově personalistiku. Znalosti specialistů ovlivňuje ochota firmy investovat do jejich školení. Někdy chybí zkušenosti. V období vysoké zaměstnanosti nedostatek zaměstnanců a vyšší nároky na mzdu.
Jaké by mělo být složení týmu specialistů?
Online marketing se postupně rozvinul natolik, že pro jeho jednotlivé části můžete najmout konkrétní specialisty.
Specialista strategie - zaměřuje se výhradně na vytváření strategií. Ve firmách většinou neexistuje na samostatné pozici. Pro živnostníky není nezbytný, pokud může být zastoupen specialistou online marketingu.
Specialista online marketingu - stanovuje společně s podnikatelem vhodnou strategii. Zastupuje chybějící profese. Zastřešuje práci celého týmu a zajišťuje vzájemné propojení všech kanálů internetového marketingu. V menších firmách zajišťuje celý online marketing včetně správy reklamních kampaní, aktualizacích webu...
Specialista budování značky (brand specialista) - zastřešuje a odpovídá za rozvoj značky. Pozice se vyskytuje ve středních a velkých firmách, případně se specialista zapojuje externě. Téměř se neřeší u drobných živnostníků.
Webový a datový analytik - spravuje nástroje pro měření návštěvnosti webu (Google Analytics, Adobe Analytics, Piwik a další). Vyhodnocuje chování lidí na webu. V některých případech nastavuje i testování stránek (tzv. A/B testování, multivarietní testování). Pokud chybí webový analytik v týmu, dokáže ho do určité míry zastoupit specialista online marketingu. U živnostníků většinou není potřeba nebo se zapojuje pouze k řešení složitějších situací.
Specialista optimalizace webu pro návštěvníky vyhledávačů (SEO) - vytváří analýzy hledaných slov, doporučuje úpravy webu a hlídá technickou správnost těchto úprav. Podílí se také na tvorbě obsahu pro web. V případě, že chybí v týmu, dokáže ho někdy zastoupit specialista online marketingu.
Textař, copywriter - připravuje texty pro web. Píše firemní deníček (blog). V menších firmách texty na web píše přímo majitel nebo specialista online marketingu.
Specialista uživatelského rozhraní (UX/UI designer) - navrhuje úpravy webu, testuje návrhy úprav, řeší uživatelské testování. Využívá se hlavně u středních a velkých firem. Pro živnostníky ho dokáže zastoupit specialista online marketingu se základním povědomí o pravidlech použitelného webu.
Specialista e-mailového marketingu - vyskytuje se pouze u středních a velkých firem, které posílají často e-maily. Stará se o veškeré e-mailové kampaně. Nastavuje rovněž případnou automatizaci e-mailového marketingu. Může být zastoupen specialistou online marketingu.
Specialista sociálních sítí - stará se o správu sociálních sítí: Facebook, Twitter, YouTube, Instagram, LinkedIn Pinterest a dalších. Pozici najdete spíše ve středních a velkých firmách. U malých firem a živnostníků se o sociální sítě stará obvykle majitel.
Správce reklamních kampaní (PPC) - spravuje reklamní kampaně ve vyhledávačích a v reklamních sítích. Pro internetové obchody se stará také o zbožové vyhledávače. Někteří specialisté online marketingu umí zastoupit správce reklamních kampaní. Občas bývá specialista zaměřený výhradně jen například na facebookové kampaně.
Specialista grafické reklamy - spravuje reklamní kampaně, které využívají grafiku. V případě správy reklamních kampaní v nevyprodaném reklamním prostoru bývá pozice nazvána RTB specialista. V malých firmách se nevyskytuje. Ve středních a velkých firmách má důležité zastoupení tehdy, pokud firma investuje vyšší stovky tisíc korun do reklamy.
Správce affiliate programu - využívá se pouze pokud firma využívá a buduje vlastní partnerský program (s firmou spolupracují jiné externí subjekty a tyto firmy dostávají provize za doporučení produktů).
Specialista pro vztahy s tiskem a veřejností (PR, public relations) - využívá se pouze tehdy, pokud firma komunikuje s novináři.
Odměňování specialistů webového marketingu
Pokud si postavíte svůj tým online marketingu, můžete uvažovat o různých typech odměňování za uskutečněnou práci.
Zdarma
Bezplatně většinou pracují studenti, stážisté, rodinní příslušníci a známí. Tuto formu spolupráce také mohou volit začínající online marketéři pro získání referencí.
Hodinovou sazbou
Klientovi je účtován čas po minutách, 15 - 30 minutách nebo každá započtená hodina.
Člověkoden / Man-day nebo Man Day
Zákazník zaplatí předem stanovenou částku za pracovní den (8 hodin). Částka se vypočítává podle počtu pracovních dnů. V kalkulacích se obvykle objevuje informace například ve stylu: "časová náročnost 3 MD". To znamená 3 x 8 hodin práce.
Tato forma odměňování je obvyklejší u středních a velkých firem.
Procentem z rozpočtu
Webový tým je odměňován 15 - 20 % z celkového rozpočtu na online marketing. Tento typ odměňování je obvyklý u větších rozpočtů, protože při nižších částkách nedává smysl (např. z 2 000 Kč měsíčně by byla odměna 300 Kč).
Měsíčním paušálem
Pro spolupráci je stanoven měsíční paušál. Může zahrnovat počet hodin nebo není omezen.
Odměnou za výsledky
K odměně za výsledky přistupují specialisté online marketingu nebo agentury vzácněji a většinou po důkladném prozkoumání byznysu klienta. Častější je rozložení měsíčního paušálu a k němu odměna za dosažení výsledků. Specialisté odmítají odměnu za výsledky hlavně proto, že nemohou ovlivnit celé podnikání klienta a další faktory.
Úkolově
Podnikatel platí za jednotlivé úkony. Cena se může navýšit v případě, že se vyskytnou vícepráce nebo je nutné rozšířit rozsah prací.
Kombinací
Běžná je také kombinace různých forem spolupráce, například měsíční paušál + úkolová sazba + odměna za výsledky. Vícepráce bývají také často účtovány hodinovou sazbou.
Příklady různých typů odměn
Zaměstnanci
Podle průzkumu personální agentury ONLINE PEOPLE je hrubá mzda zaměstnanců online marketingu následující:
Průměrná mzda podle specializace
Specialista online marketingu - 46 000 Kč
PPC specialista - 35 900 Kč
SEO specialista - 30 300 Kč
Analytik - 49 400 Kč
Vývojář / UX specialista - 54 200 Kč
Průměrná mzda podle praxe
Méně než 2 roky - 22 - 31 000 Kč
2 - 5 let - 25 - 38 600 Kč
Více než 5 let - 47 - 65 000 Kč
Průměrná mzda podle regionů
Praha - 48 100 Kč
Čechy - 38 800 Kč
Morava - 32 700 Kč
Poskytovatelé služeb (živnostníci, agentury)
Obvyklá hodinová sazba specialistů online marketingu na volné noze. Její výše se odvíjí od zkušeností specialisty, vytíženosti a profesní kariéry.
Začínající specialista (do tří let zkušeností) - 300 - 600 Kč
Pokročilý specialista (5 a více let zkušeností) - 1 200 - 3 000 Kč
Jak si vybrat vhodného specialistu internetového marketingu?
Nejprve si ujasněte, zda-li hledáte specialistu na konkrétní činnost nebo univerzáněji zaměřeného online marketéra.
Specialista na konkrétní činnost
Obvykle velmi dobře umí svůj hlavní obor (např. SEO, PPC, webová analytika…).
Často se zajímá pouze o svojí hlavní oblast a nevidí přesahy do jiných částí online marketingu. Juniorní specialisté také nemusí dobře chápat byznysové souvislosti.
Oborové zaměření uvádí v životopisu, na svém webu nebo profilu v oborovém katalogu.
/Volitelně si ke svému hlavnímu oboru doplňuje nějakou další kombinaci, například textař (copywriter) se znalostí PR.
Není výjimkou ani zvládání více souvisejících oborů, např. SEO a PPC. Copywriting a UX apod.
Předem si ověřte, zda-li má specialista přesah a jestli se mu chce věnovat.
Vyhraněný specialista se hodí v případě, že chcete zlepšit konkrétní oblast marketingu na Internetu.
Specialisty běžně najdeme ve středních a velkých firmách. V menší míře u živnostníků.
Specialista online marketingu
Obvykle se snaží pokrýt celý online marketing (PPC, SEO, webová analytika, copywriting, použitelnost webu, e-mailový marketing…).
Některé části internetového marketingu dělá rád a jiné ho naopak nebaví. Případně je nemusí umět tak dobře.
Předem si ověřte, které činnosti vám může nabídnout.
Počítejte s tím, že nebude znát všechno a jeho znalosti v jednotlivých oborech e-marketingu nepůjdou příliš do hloubky.
Je proto vhodné doplnit tým specialistou na konkrétní činnost nebo alespoň specialistu požádat o supervizi / odborný dohled.
Rozsahem znalostí se hodí spíše živnostníkům a menším firmám, kde nahrazuje celý tým internetového marketingu. Ve středních a velkých firmách může řídit tým specialistů.
Jak poznat kvalitního specialistu?
Podnikatel většinou nemá šanci rozpoznat, zda-li je specialista dostatečně kvalitní po odborné stránce. Základními kritérii při výběru specialisty jsou:
Délka praxe.
Jak dlouho se specialista zaměřuje na konkrétní obor internetového marketingu - chtějte vidět životopis. Přes tři roky jasně vyhraněné praxe většinou ukazují na středně pokročilého specialistu.
Zaměstnání v konkrétních firmách - ptejte se na konkrétní zkušenosti.
Veřejná vystoupení v médiích a na konferencích.
Spolupráce s vysokou školou v rámci oficiální výuky.
Vlastní publikační činnost (blog, kniha…).
Absolvovaná školení a kurzy - dívejte se, kdo tyto kurzy vyučuje.
Slovní vyjádření zákazníků.
Případové studie - popis toho, co konkrétně specialista udělal pro zákazníka a jaký výsledek přinesl. Předchozí výsledky však nemusí znamenat, že bude práce na vašem projektu stejně úspěšná.
Přístup specialisty - všímejte si, zda-li chce pochopit váš byznys nebo tyto souvislosti nevnímá. Zajímejte se o jaká data opírá svá rozhodnutí a doporučení.
Výběrové řízení
Zaměstnanec / zaměstnanci
S výběrem vhodného zaměstnance by vám měl pomoci zkušený personalista, případně po odborné stránce specialista online marketingu. Pokud vybíráte kandidáta svépomocí, soustřeďte se na tyto skutečnosti:
Jak dlouho působil na jednotlivých pozicích? Příliš krátká doba v řádu měsíců může znamenat problematickou osobnost. Vždy se ptejte na důvody odchodu z předchozího zaměstnání a zjistěte si reference.
Je vyhraněný, specializuje se nebo jde o univerzálního zaměstnance s přesahem?
Jaký byl popis pracovní činnosti? Najdete tam i druhy práce, která nemá přímou souvislost s e-marketingem?
Jaká školení a u koho je absolvoval? Jsou tito školitelé sami odborníci na webový marketing? Mají jako reference jiné klienty, kterým poskytovali služby marketingu na Internetu?
Jak hodně se zajímá o internetový marketing? Pokud vám sdělí, že čte blogy a magazíny o tomto tématu, zeptejte se na to, co ho z poslední doby zaujalo.
Nechte zájemce o práci vypracovat případovou studii.
Živnostníci / agentury
Připravte si stručné zadání toho, čeho byste rádi dosáhli, jaké výsledky očekáváte a co jste dosud v internetovém marketingu dělali. Můžete rovněž nastínit orientační rozpočet.
Máte-li další očekávání, popište je už v úvodním oslovení. Interně si stanovte kritéria výběru a nehledejte pouze podle ceny.
Každý specialista / agentura má své následné postupy a bude na poptávku reagovat. Při hromadném oslovování si dávejte pozor, aby specialisté / agentury nebyli uvedeni v kopii e-mailu. Počítejte s tím, že je český trh relativně malý a téměř všichni specialisté se znají mezi sebou.
Sami pro sebe si stanovte kritéria, podle kterých budete specialistu vybírat. Pokud to váš rozpočet umožňuje, nevybírejte jen podle ceny, ale zhodnoťte další faktory.
Můžete se dočkat různých reakcí:
Ignorování poptávky - ověřte si, zda-li poptávka živnostníkovi / agentuře dorazila. Občas poptávky padají do spamu nebo nejsou doručeny.
Odmítnutí se zdůvodněním, že se specialista / agentura neúčastní hromadných výběrových řízení. Chcete-li tomuto předejít, oslovujte specialisty individuálně a dejte jim to v oslovení najevo.
Odmítnutí proto, že specialista / agentura nevěří vašemu produktu. Případně z etických důvodů nebo kvůli tématu vašeho podnikání (půjčky, erotické služby, hubnutí, MLM…).
Odmítnutí při požadavku na odměnu čistě za výsledek / provizní spolupráci.
Odmítnutí z důvodu nízkého rozpočtu. Specialista / agentura by pro vás nedával finančně smysl.
Zaslání dotazníku pro upřesnění vaší poptávky.
Odpověď s orientační cenovou kalkulací. Někdy i včetně návrhu smlouvy.
Při požadavku na schůzku:
Část specialistů / agentur se s vámi sejde bezplatně. Počet bezplatných schůzek závisí na velikosti poptávky.
U výběrových řízení do středních a velkých firem je běžné i několik předprodejních jednání. Následná spolupráce je však ve vyšších desítkách tisíc korun (obvykle v řádu stovek tisíc ročně).
Od některých specialistů / agentur dostanete návrh na placené osobní setkání. Obchod s vámi budou řešit hlavně po telefonu.
Někteří specialisté a agentury se spolupracovníky po celé ČR / světě vám mohou navrhnout čistě virtuální setkání přes Google Meetup, Skype apod. Taková virtuální schůzka může být bezplatná i placená.
Jak nastavit spolupráci se specialisty web marketingu?
Rodinný příslušník / známý / kamarád
Tento typ vztahu je nejvíce problematický, zejména pokud pro vás daná osoba nebo osoby poskytují služby internet marketingu bezplatně či za sníženou cenu. Nastavte si pravidla spolupráce:
Předem si ověřte znalosti digitálního marketingu a chtějte vidět životopis.
Svojí a jejich motivaci: proč vám chtějí pomoci a z jakých důvodů jste s touto pomocí souhlasili.
Sdělte jasně svá očekávání a zjistěte si očekávání druhé strany.
Své a jejich hranice: řekněte si předem, za jakých okolností můžete během spolupráce přehodnotit její průběh. Domluvte se, že si dáte vědět, když to komukoliv z vás nebude příjemné. Ověřte si, zda-li a jak vás druhá strana pochopila.
Stanovte si způsob komunikace a potvrzování důležitých kroků.
Domluvte si, jak budete spolupráci vyhodnocovat a reportovat.
Pravidla spolupráce a odměňování by měla být co nejjednodušší, aby byla srozumitelná a pochopitelná.
Dopředu dejte najevo, že budete spolupráci posuzovat podobně, jako kdyby se jednalo o klasickou spolupráci s placeným specialistou.
Procesně se můžete inspirovat u nastavení spolupráce se zaměstnanci / živnostníky / agenturou. Buďte důslední a dodržujte to, na čem se domluvíte. Ověřujte si, zda-li je druhá strana průběžně spokojena s průběhem spolupráce. Neomlouvejte svou případnou nespokojenost větší tolerancí toho, že jde o rodinného příslušníka, známého nebo kamaráda. Uvědomujte si, že nefunkční spolupráce může ohrozit váš byznys.
Zaměstnanec / zaměstnanci
Domluvte si:
Způsob zadávání, potvrzování úkolů a vyhodnocování práce.
Jakou formou seznámíte specialistu s vaším oborem a firmou, pokud odborník na online marketing nemá zkušenosti.
Docházku, včasné hlášení dovolené a řešení nepřítomnosti. Dodržování pracovní doby.
Priority jednotlivých činností web marketingu. Důležité zejména ve chvíli, kdy jste si najali univerzálního specialistu online marketingu a nikoliv specialistu na konkrétní oblast.
Živnostník na volné noze (freelancer) / agentura
Při špatně nastavené spolupráci si obvykle podnikatelé stěžují na pasivitu zapojeného freelancera / agentury. Je vhodné si předem dohodnout:
Výši měsíčního rozpočtu pro agenturu / freelancera a objem investovaných peněz pro jednotlivé aktivity internetového marketingu. Upřesnění, zda-li má rozpočet svůj strop nebo můžete navyšovat bez omezení.
Vaše očekávání: chcete, aby agentura / freelancer byla aktivní a přicházela s vlastními nápady nebo očekáváte pasivní způsob práce / plnění vámi zadaných úkolů?
Jakou formou seznámíte své dodavatele se svým podnikáním, maržemi a očekávanými obchodními výsledky. Jak budete průběžně komunikovat ohledně změn, kampaní a dalších zásadních skutečnostech, které ovlivňují práci freelancera / agentury.
Jak si budete schvalovat jednotlivé kroky (doporučuji e-mailem) a jaká rozhodnutí s vámi musí agentura / freelancer konzultovat předem.
V případě agentury: kdo bude pro vás hlavní kontaktní osobou a na koho se máte obracet. Ověřte si také, zda-li můžete kontaktovat přímo i jednotlivé specialisty.
Jaké dostanete pravidelné reporty a co bude jejich obsahem.
Jak vypadá výkaz práce agentury / freelancera (pokud je poskytován) a co bude jeho obsahem. Do kdy můžete uplatnit případné výhrady.
Našli jste chybu nebo chcete tohoto průvodce vylepšit?
Přípravou tohoto materiálu jsem strávil několik týdnů. Každou informaci jsem ověřoval u různých nezávislých zdrojů a z vlastní praxe.
Uvítám pomoc a náměty na rozšíření. Napište mi na pomoc@parminut.cz nebo mi zavolejte na 773 950 233.
Jak pracuji?
Jsem zamilovaný do online marketingu
Internetový marketing dělám srdcem. Proto také experimentuji a zkouším sám na
svých webech. Osvědčené postupy používám u klientů.
Opírám se
o data
Svá rozhodnutí se snažím opřít o data, průzkumy, webovou analytiku, uživatelské
výzkumy nebo alespoň testování.
Spolupracuji se
specialisty
Online marketing se posunul a na jednotlivé oblasti vyžaduje zapojení
specialistů. Nepracuji proto sám. Jednotlivé specialisty mezi sebou propojuji a mojí snahou
je dosáhnout nejlepších výsledků.