Jak zajistit online rezervaci zákazníka

Jedním z cílů webu může být rezervace zákazníka u poskytovatele služeb. Nejčastěji tuto formu využívají různá fitness centra. Vytvoření vlastního rezervačního systému ovšem bývá komplikované. Proto se využívají online rezervační systémy.

Reservanto.cz je jeden z mnoha rezervačních systémů, který živnostníkům a majitelům firem ušetří starosti s programováním vlastního rezervačního systému. Od konkurence se odlišuje tím, že pro každý typ podnikání používá jiné uživatelské rozhraní. Online rezervace pro maséry se tak odlišuje od rezervace místa v solné jeskyni. Tento rezervační systém bych s klidným svědomím doporučil i menším penzionům, malým hotelům a konzultantům.

Z pohledu nákladů je důležité zmínit, že v základní bezplatné verzi můžete mít neomezené množství rezervací, zákazníků i služeb. Zaplatíte ovšem více za doplňkové funkce. Například poslání SMS reportu o změnách nebo upomínky zákazníkům stojí 1,50 Kč (v Premium jen 0,90 Kč). Jestliže zákazníkům umožníte placení za vaše služby online, ukousne si provozovatel rovných 6 % (u Professional a Premium verze jen 3 %). Bezplatnou verzi bez omezení počtu rezervací považuji za velkou výhodu tohoto systému, protože například jiný rezervační systém omezuje počet rezervací na 40 a počet klientů na 100.

Práce se systémem

Po registraci se vás průvodce zeptá na fakturační údaje. Následně zadáte přehled všech svých služeb a ke každé z nich cenu. Můžete dokonce zadat službu s nulovou cenou, což se hodí pro konzultanty a úvodní bezplatnou konzultaci. Služba vám rovněž volitelně vytvoří stránky ve tvaru nazev.reservanto.cz. Pokud tedy nedokážete vložit do svých stránek rezervační kód a umíte udělat jen odkaz, můžete klienty přesměrovat na tento externí web.

Pokud do svých stránek vložíte kód, zobrazí se na vámi určeném místě rezervační tlačítko. Po jeho stisku se návštěvníkovi otevře překryvné okno. V něm si může vybírat různé typy rezervací. Chybí tam ovšem informace, zda-li jde o ceny s DPH nebo bez.

Informace o rezervacích v bezplatné verzi nechodí na e-mail. Musel bych přejít na placenou verzi anebo si dobít kredit, abych dostával upozornění pomocí SMS. Pokud si nechcete dobíjet kredit, jste odkázáni na pravidelnou kontrolu rezervačního systému.

Jestliže pro vás pracuje více lidí, můžete jim nastavit časový úsek. Vybrané zaměstnance si tak bude moci zákazník rezervovat třeba na 15 minut. Při větším počtu zaměstnanců si potom zákazník vybírá, kdo mu danou službu poskytne. Osobně bych doporučil u konzultačních služeb využívat jen jednoho kontaktu. Více kontaktů by mohlo být pro zákazníka zbytečně matoucí.

Pohledem zákazníka

V systému jsem si nastavil, že se mohou lidé rezervovat den předem. Jenže zákazník tuto informaci během rezervace nikde nevidí. Někteří pak nemusí pochopit, proč se nemohou rezervovat ve stejný den a může je to odradit od pokračování rezervace. Naopak je pozitivní, že systém nijak neotravuje zákazníka tím, aby si vytvářel přihlašovací heslo. Jednoduše mu heslo vytvoří a zobrazí na konci rezervace. Přestože není rezervace ještě potvrzená (potvrzování rezervací lze vypnout), na stejný termín se už nikdo další rezervovat nemůže.

Kde je Google Analytics?

Jsem posedlý měřením. Měřitelnost je obrovský výhoda Internetu. Když jsme na webu jednoho mého klienta nasadili online chat Zopim, změřili jsme vliv na objednávky. Podobné propojení nabízí také online chat SmartSupp.com. V případě Reservanto bohužel takové propojení neexistuje. Nedozvíte se, kdo vám na webu klikal na rezervační formuláře. Budou se vám hůře vyhodnocovat reklamní kampaně. Naštěstí bude tato funkce zapracována zhruba do dvou až tří měsíců. Je dobře, že provozovatel aplikaci rozvíjí.

Celkové dojmy a doporučení

Systém Reservanto.cz mohu s klidným svědomím doporučit. Pokud navíc provozovatel systému zapracuje napojení na Google Analytics a vyřeší drobné nedostatky v použitelnosti, budu velmi spokojen. Vyhovuje mi také bezplatná verze, která zatím nemá žádné větší omezení.

Jak pracuji?

Jsem zamilovaný do
online marketingu

Internetový marketing dělám srdcem. Proto také experimentuji a zkouším sám na svých webech. Osvědčené postupy používám u klientů.

Opírám se
o data

Svá rozhodnutí se snažím opřít o data, průzkumy, webovou analytiku, uživatelské výzkumy nebo alespoň testování.

Spolupracuji se
specialisty

Online marketing se posunul a na jednotlivé oblasti vyžaduje zapojení specialistů. Nepracuji proto sám. Jednotlivé specialisty mezi sebou propojuji a mojí snahou je dosáhnout nejlepších výsledků.