Garance pozice ve vyhledávačích je nesmysl
Slibuje vám někdo garanci pozic ve vyhledávači? Utíkejte. Zkusím vám vysvětlit důvody, proč je taková nabídka nesmyslná a jaká data se naopak vyplatí sledovat.
Občas narazím na firmy ze svého oboru, které slibují garanci pozice ve vyhledávačích. Tato garance funguje různým způsobem. Většinou si firma samotná vybere klíčové slovo nebo skupinu klíčových slov a na tato slova se snaží, aby byly vidět ve vyhledávači právě vaše internetové stránky. V lepším případě se starají o viditelnost v průběhu celé spolupráce, v tom horším případě po dosažení garantovaných pozic vystavují pouze faktury. Solidnější firmy vám navrhnou klíčová slova, která alespoň trochu dávají smysl. Méně solidnější firmy navrhnou nekonkurenční či dokonce nehledaná slova a dostávají peníze v podstatě bez práce. Jindy slova navrhuje přímo klient.
Zkusíme se nyní společně podívat na to, proč je garance pozic nesmysl a neměli byste využívat služeb firem, které takovou garanci mají v nabídce. Záměrně neuvádím názvy firem, protože mým cílem není nikoho poškodit, ale spíše ukázat zájemcům, že existuje i jiná cesta. Začneme nejprve samotným výběrem klíčových slov.
Analýza klíčových slov
Na stránkách nejmenované konkurence je uvedeno: "Vy nám pošlete na jaké klíčové slovo se chcete zobrazoval na prvních místech ve vyhledávačích.".
Proč je to špatně: Neznám podnikání, které by bylo možné vyjádřit jen jedním slovem. Nedávno jsme třeba dělali web pro regionální autoservis a těch slov jsme našli desítky. Svojí vlastní analýzu klíčových slov mám dokonce stále ve stavu rozpracovaného dokumentu, protože v mém oboru jsou to už stovky klíčových slov. Cílem SEO je navíc najít výklenky a volná místa, kde ještě není konkurence. Když si třeba prodejce ledniček vezme do hlavy, že by chtěl být na prvním místě na slovo "lednička", bude to nejen pracné, ale jistě také nesmírně drahé. Proti němu totiž stojí giganti s miliardovými obraty, třeba takový Mall.cz. Na web jednoho mého klienta přišli lidé z více než 42 276 unikátních výrazů. Největší ochotu dokončit objednávku potom projevili zákazníci ve chvíli, kdy hledali jasný a zcela konkrétní výraz. Tam konverzní poměr (ochota dokončit objednávku) dosahoval řádově 30 a více procent.
První místo ve vyhledávačích
Firma v nabídce na stránkách uvádí "(...) zobrazoval na prvních místech ve vyhledávačích.".
Proč je to špatně: V citované nabídce je také špatně už samotná zmínka o prvních místech ve vyhledávačích. Konkrétně ve vyhledávači Google něco jako první místo ve skutečnosti neexistuje. Váš web se totiž zobrazuje v kontextu s tím, co návštěvník hledal nebo hledá. Já budu vidět při hledání většinou trochu jiné výsledky než třeba Franta Vomáčka z Horní Dolní. Výsledky se liší například podle toho, zda je uživatel přihlášený / odhlášený ke svému účtu. V tomto případě si totiž Google se souhlasem dotyčné osoby sbírá historii vyhledávaných termínů a podle toho se snaží hledajícímu pomáhat. Roli rovněž hraje místo hledání. Lidé v Praze by měli vidět jiné výsledky, než třeba lidé v Aši. Přesvědčit se o tom můžete sami pomocí jednoduchého testu, který kdysi udělal SEO konzultant Martin Kolčaba. Právě neexistence "prvního místa" vede samotný Google k tomu, že vám v nástroji Google Webmaster Tools zobrazuje orientační informaci o "průměrné pozici".
Chcete ještě větší důkaz, že vyhledávače pozice ve skutečnosti neřeší? Podívejte se do nápovědy k nástroji Google Webmaster Tools. Google tam uvádí nejčastější otázky majitelů webů. Ani jedna z nich není věnovaná samotnému umístění stránek. Jestli jsem vás stále nepřesvědčil, prohlédněte si ještě obrázek ve článku Mega-SERP: A Visual Guide to Google. Ukazuje vám seskládané různé boxíky z mnoha služeb, které Google vkládá do výsledků vyhledávání. To, co se zobrazí, ovlivňuje Google a vaši pozici může odsunout klidně něco jiného. Třeba zápis v blogu, protože se týká právě aktuální události.
S nesmyslnou garancí pozic často souvisí i mylná představa majitelů firem, kteří si většinou vybírají velmi obecný výraz. Jenže populární výrazy typu "lednička" spadají do 30 % hledaných slov, zbývajících 70 % tvoří unikátní výrazy (long-tail). Chcete draze cílit na třicet procent zákazníků anebo vás zajímá zbývajících 70 procent?
Pozice jsou si podobné pouze na Seznam.cz, který si na přizpůsobování výsledků příliš nehraje. Když jsem se na to ptal výkonného ředitele Pavla Zimy, vysvětlil mi, že chtějí všem lidem zobrazovat stejné výsledky. On sám se proti přizpůsobování výsledků vyhledávání velmi vyhraňuje a nesouhlasí se službami, které se snaží přizpůsobit podle uživatelského chování. Na vlastní oči jsem tak viděl mírně odlišné výsledky v závislosti na místě, kde jsem se právě nacházel. Také Seznam.cz pozice v nápovědě neřeší.
Vyhledávače jsou opravdu nezávislé
Ani špičkoví SEO konzultanti nemohou zaručit a garantovat, že se váš web zobrazí na konkrétní pozici. To ovlivňuje robot anebo tomu ve velmi vzácných případech tomu pomohou provozovatelé vyhledávače doladěním pravidel. Jak můžete věřit někomu, kdo vám garantuje to, co sám nedokáže ovlivnit?
Místo nesmyslné garance pozic ve vyhledávačích řešte pomocí Google Analytics, kolik k vám na web přichází návštěvníků z vyhledávačů. Sledujte jejich chování a tržby (platí pro eshopy). Dívejte se na výsledky vyhledávání jako na inspiraci. Snažte se na dané téma nabídnout lidem lepší a kvalitnější obsah. Jednomu klientovi jsem přímo poradil, aby si sepsal, jak může pomocí svých stránek na vybrané výrazy hledajícím daleko lépe pomoci. Jiná moje klientka si dala tu práci a na svém webu sepsala vlastní recenze na prodávané produkty. Bez obalu uváděla klady i zápory. Další klient zase povýšil prodej svého zboží na poslání: snažil se maminky přesvědčit, že nošení dětí v šátku je pro ně i dítě to ideální. Také jsem viděl výsledky webu, který předstihl ve vyhledávačích jinak oblíbenou Wikipedii. Snažil se opravdu upřímně pomoci turistům.
Zapomeňte na SEO poučky, garance pozic a dělejte weby, které lidem opravdu pomohou najít to, co právě v danou chvíli hledají.