Seznam Jalapeňo: průběžné aktualizované informace o zlepšení kvality vyhledávání

Seznam.cz se rozhodl zatočit s webovým spamem a nekvalitním obsahem. Nasazuje od 12. 5. 2015. Pokusím se sledovat změny, které s nasazením souvisí. Souběžně bych rád vyzkoušel, zda-li se mi s tímto článkem povede dostat do výsledků vyhledávání.

Seznam Jalapeňo je název pro aktualizaci, která by měla zkvalitnit výsledky vyhledávání. Měla by postihnout zhruba 2 % nekvalitních webů. Pro Seznam to je zásadní krok, protože kvalitu dost často zanedbával. Další taktiky upřesňuje šéf vývoje fulltextu Dušan Janovský v rozhovoru pro blog Lukáše Pítry. Seznam.cz řešil kvalitu výsledků vyhledávání mimo jiné tím, že ověřoval své nastavení algoritmů ve spolupráci s tzv. hodnotiteli webů.

Hodnotitel webů přitom není člověk, který by přímo ovlivnil výsledky vyhledávání. Výsledky jeho práce jsou spíše zpětnou vazbou pro vývojáře vyhledávače. Hodnotitel ve speciálním webovém rozhraní prochází stránky, které zařazuje do určitých kritérií. Tato kritéria jsou velmi přísná a pro hodnotitele je docela těžké někdy rozhodnout, kam danou stránku zařadí. Než začne Seznam.cz s hodnotitelem spolupracovat, musí zkušebně otestovat velké množství stránek. Toto testování není placené. Kdo projde zkušebním hodnocením webů úspěšně, stává se hodnotitelem a může si vydělat zhruba 4 000 Kč měsíčně.

Jaký obsah Seznam.cz nově vyřadí

Podle oficiálního blogu by měla nová aktualizace dopadnout hlavně na MFA weby (stránky vyrobené čistě pro inzerci), obsahové farmy (navzájem propojené weby s nekvalitními texty), PR článkové weby (stránky s přehledem "komerčních" článků) a falešné vstupní stránky (nikam nesměřují, slouží jen jako odkazy na cílové weby).

Další aktualizace by se měla zaměřit na přeoptimalizované texty (typicky: nesmyslně dlouhé texty, kde se záměrně opakují různé "SEO" výrazy), nepřirozenými odkazy (čtete článek o krbech a na konci jsou zmíněny výhody soukromé plastické operace) či nepřirozeným odkazovým profilem (odkazy nejsou budovány poctivým způsobem, ale opravdu masivně; ve stylu padni komu padni).

Trochu úsměvně pak působí poznámka na blogu 404m, kde autor příspěvku pro hledání informací o Seznam Jalapeňo musel použít Google.

Zatím je krátká doba na to, abychom měli k dispozici dlouhodobější data. Bude určitě zajímavé sledovat, co to s kvalitou vyhledávání udělá dlouhodobě.

Čtvrtek - 14. 5. 2015

Propastný rozdíl mezi Seznam.cz a Google může ukázat prosté srovnání výsledků vyhledávání na výraz Seznam Jalapeňo (Seznam.cz) vs Seznam Jalapeňo na Google. Dnes na Seznam.cz vidím čtyři odkazy na články o novém filtru. Zbytek tvoří v tomto kontextu neužitečné odkazy třeba na Hovězí burger Jalapeňo. Google mi ukazuje celou první stranu jen o novém filtru Seznamu. První chilli semínka objevím až na druhé stránce. Google i tam pokračuje v uvádění dalších odkazů. Tento můj článek do Seznamu ještě ani neprošel, zatímco v Google už je indexovaný.

Domnívám se, že Seznamu aktuálně nepomůže ani nově uvolněné Seznam Jalapeňo. Seznam se možná potýká s webovým spamem, ale mnohem více by je měla pálit nevyváženost výsledků vyhledávání. Vypadá to, že Seznam zkrátka nerozumí tomu, co uživatelé hledají a chtějí.

Jak pracuji?

Jsem zamilovaný do
online marketingu

Internetový marketing dělám srdcem. Proto také experimentuji a zkouším sám na svých webech. Osvědčené postupy používám u klientů.

Opírám se
o data

Svá rozhodnutí se snažím opřít o data, průzkumy, webovou analytiku, uživatelské výzkumy nebo alespoň testování.

Spolupracuji se
specialisty

Online marketing se posunul a na jednotlivé oblasti vyžaduje zapojení specialistů. Nepracuji proto sám. Jednotlivé specialisty mezi sebou propojuji a mojí snahou je dosáhnout nejlepších výsledků.