Web ostrý jako břitva: první fáze - objevování
Recenze knihy Web ostrý jako břitva doslova na vlastní kůži. Už nechci jen pasivně číst. Chci vám ukázat co se v praxi stane, když budu postupovat podle doporučení Honzy Řezáče.
Dostal jsem nabídku recenzovat knihu Honzy Řezáče s příznačným názvem Web ostrý jako břitva. Autor knihy se věnuje profesně konzultacím velkých webových projektů s rozpočtem v řádu milionů korun. Já se věnuji online marketingu pro živnostníky a malé firmy.
Jak vytvořit ostrý web
Hodně klientů přichází za tvůrcem webu, aby ve spolupráci s ním vznikl nový vzhled stránek (moderní, svěží... doplňte si sami). Namísto strategie se potom řeší nepodstatné věci jako obrázky a co všechno vložit na hlavní stranu. Honza Řezáč se tento nesmyslný trend rozhodl změnit. Ve své knize ukazuje, že než vůbec HTML kodér a grafik udělají svůj díl práce, musí se odehrát několik podstatných kroků. Součástí přípravných fází je podle Honzy objevování. Jdeme tedy objevovat.
Objevování: zlaté kruhy
Zlaté kruhy jsem neznal. Jejich autorem je Simon Sinek (doporučuji se podívat na záznam z TEDx, kde to osobně vysvětluje). Lidé nekupují kvůli tomu CO děláte, ale kupují kvůli tomu PROČ to děláte. Cílem není dělat byznys s každým, kdo potřebuje vaše zboží / služby. Cílem je dělat byznys s lidmi, kteří věří tomu, čemu věříte vy. Tento zajímavý model ještě upravil Lex Sisney ve svém blogu. Doporučuje do zlatých kruhů doplnit ještě důležité slovo "KDO". KDO je váš zákazník / skupina zákazníků pro koho to děláte? CO je problém, který řešíte?

Zkusím nyní na sobě projít své zlaté kruhy:
1. KDO? - mými zákazníky jsou v 60 % živnostníci; zbytek tvoří spíše menší firmy.
2. PROČ? - myslím si, že Internet na maximum může využít každý. Bez ohledu na velikost firmy, rozpočet a zaměření. Přesto řada firem a živnostníků potenciál Internetu nevyužívá. Chci to změnit. Chci ukázat těm malým, že mohou využívat nástroje a postupy z velkých firem. Chci na vlastní praxi ukázat, že Internet dnes může používat pro podporu podnikání každý.
3. JAK? - své zákazníky vedu krok za krokem. Ukazuji jim co a jak dělat v online marketingu. Společně s nimi se potom dívám na výsledky a určujeme další postup. Díky tomu je moje práce mnohem levnější. S klientem "rosteme společně". Až klient "vyroste" do určité velikosti, může mi svěřit celý online marketing. Udržuji si přehled / rozhled napříč všemi obory online marketingu.
4. CO? - pomáhám výhradně s internetovým marketingem. Další obory (tvorba webu, programování, psaní textů, vztahy s novináři) nechávám specialistům.
Vidíte ten rozdíl?
Jan Řezáč učí ve své knize naprosto odlišnému přístupu k webdesignu. Namísto řešení otázek typu "co všechno dáme na hlavní stranu" nutí klienta zamyslet se nad svým podnikáním. Následně může vytvořit web na míru přesně podle toho, co zákazník chce webem docílit. Tento přístup mi dává smysl.