Web ostrý jako břitva: první fáze - objevování

Recenze knihy Web ostrý jako břitva doslova na vlastní kůži. Už nechci jen pasivně číst. Chci vám ukázat co se v praxi stane, když budu postupovat podle doporučení Honzy Řezáče.

Web ostrý jako břitva

Dostal jsem nabídku recenzovat knihu Honzy Řezáče s příznačným názvem Web ostrý jako břitva. Autor knihy se věnuje profesně konzultacím velkých webových projektů s rozpočtem v řádu milionů korun. Já se věnuji online marketingu pro živnostníky a malé firmy. Protože dělám věci jinak, rozhodl jsem se recenzi pojmout opravdu netradičně.

Zkusím postupovat krok za krokem. Změním si podle doporučení z knihy svůj vlastní web. Slibuji si od toho také nový pohled na svoji práci. Navíc to budu moci doplnit o své zkušenosti. Pokud se mi některé věci osvědčí, začnu je sám používat u svých klientů. Budou kroky z knihy aplikovatelné i na malé projekty? Uvidíme. Připraveni? Začínáme!

Jak vytvořit ostrý web

Hodně klientů přichází za tvůrcem webu, aby ve spolupráci s ním vznikl nový vzhled stránek (moderní, svěží... doplňte si sami). Namísto strategie se potom řeší nepodstatné věci jako obrázky a co všechno vložit na hlavní stranu. Honza Řezáč se tento nesmyslný trend rozhodl změnit. Ve své knize ukazuje, že než vůbec HTML kodér a grafik udělají svůj díl práce, musí se odehrát několik podstatných kroků. Součástí přípravných fází je podle Honzy objevování. Jdeme tedy objevovat.

Objevování: zlaté kruhy

Zlaté kruhy jsem neznal. Jejich autorem je Simon Sinek (doporučuji se podívat na záznam z TEDx, kde to osobně vysvětluje). Lidé nekupují kvůli tomu CO děláte, ale kupují kvůli tomu PROČ to děláte. Cílem není dělat byznys s každým, kdo potřebuje vaše zboží / služby. Cílem je dělat byznys s lidmi, kteří věří tomu, čemu věříte vy. Tento zajímavý model ještě upravil Lex Sisney ve svém blogu. Doporučuje do zlatých kruhů doplnit ještě důležité slovo "KDO". KDO je váš zákazník / skupina zákazníků pro koho to děláte? CO je problém, který řešíte?

Metoda zlatých kruhů - Golden Circle

Zkusím nyní na sobě projít své zlaté kruhy:

1. KDO? - mými zákazníky jsou v 60 % živnostníci; zbytek tvoří spíše menší firmy.

2. PROČ? - myslím si, že Internet na maximum může využít každý. Bez ohledu na velikost firmy, rozpočet a zaměření. Přesto řada firem a živnostníků potenciál Internetu nevyužívá. Chci to změnit. Chci ukázat těm malým, že mohou využívat nástroje a postupy z velkých firem. Chci na vlastní praxi ukázat, že Internet dnes může používat pro podporu podnikání každý.

3. JAK? - své zákazníky vedu krok za krokem. Ukazuji jim co a jak dělat v online marketingu. Společně s nimi se potom dívám na výsledky a určujeme další postup. Díky tomu je moje práce mnohem levnější. S klientem "rosteme společně". Až klient "vyroste" do určité velikosti, může mi svěřit celý online marketing. Udržuji si přehled / rozhled napříč všemi obory online marketingu.

4. CO? - pomáhám výhradně s internetovým marketingem. Další obory (tvorba webu, programování, psaní textů, vztahy s novináři) nechávám specialistům.

Vidíte ten rozdíl?

Jan Řezáč učí ve své knize naprosto odlišnému přístupu k webdesignu. Namísto řešení otázek typu "co všechno dáme na hlavní stranu" nutí klienta zamyslet se nad svým podnikáním. Následně může vytvořit web na míru přesně podle toho, co zákazník chce webem docílit. Tento přístup mi dává smysl.

Příště se podíváme na další přípravné fáze. Můžete si také prohlédnout další díly reality show.

Jak pracuji?

Jsem zamilovaný do
online marketingu

Internetový marketing dělám srdcem. Proto také experimentuji a zkouším sám na svých webech. Osvědčené postupy používám u klientů.

Opírám se
o data

Svá rozhodnutí se snažím opřít o data, průzkumy, webovou analytiku, uživatelské výzkumy nebo alespoň testování.

Spolupracuji se
specialisty

Online marketing se posunul a na jednotlivé oblasti vyžaduje zapojení specialistů. Nepracuji proto sám. Jednotlivé specialisty mezi sebou propojuji a mojí snahou je dosáhnout nejlepších výsledků.