Pozor na Český telefonní seznam, zavážete se k nevýhodné spolupráci

Český telefonní seznam rozesílá podnikatelům z celé ČR doklady, které se tváří jako faktury. Ve skutečnosti jde o návrh smlouvy. Jakmile zaplatíte, zavážete se k placení poměrně drahého zápisu v katalogu.

Český telefonní seznam rozesílá podnikatelům doklady, které na první pohled vypadají jako faktura. Ve spodní části se ovšem píše: "Platba služby inzerce v telefonním seznamu Poskytovatele je dobrovolná. Tato listina není daňovým dokladem, fakturou, ale návrhem na uzavření smlouvy dle smluvních podmínek na rubu této listiny, předloženou Poskytovatelem k akceptaci druhé smluvní straně". Když zaplatíte, uzavřete s provozovatelem poměrně nevýhodnou smlouvu o spolupráci. Podle dostupných informací se zavážete k placení pravidelných částek. Jejich výše je zhruba 3 000 Kč ročně.

A za co vlastně platíte? Za zveřejnění inzerátu na ceskytelefonniseznam.com. Návštěvnost tohoto webu není nijak veřejně známá. Na českém internetu je přitom jednoznačně dominantní katalog Firmy.cz s průměrnou návštěvnosti 203 tisíc reálných uživatelů měsíčně. Velmi pravděpodobně se vám inzerce na Českém telefonním seznamu nevyplatí a nepřinese vám žádné zákazníky. Naopak při zrušení zápisu narazíte na potíže: firma s vámi zřejmě nebude komunikovat. Budou vám však zasílat další doklady k zaplacení.

Celý postup společnosti Český telefonní seznam s.r.o. se nápadně podobá praktikám společnosti Seznam firem, s. r. o.. Obě firmy zneužívají nepozornosti živnostníků a časté záměny. V prvním případě živnostník snadno zamění fakturu v domnění, že hradí za inzerci ve Zlatých stránkách. V tom druhém případě si naopak může splést Seznam firem s Firmy.cz. Obě společnosti se v minulosti s nekalou konkurencí snažily bojovat, ale je to očividně marné.

Česká obchodní inspekce (ČOI) uložila dvě pokuty

Česká obchodní inspekce (ČOI) prošetřovala postup firmy na základě podnětu od tří spotřebitelů. Inspekce zjistila porušení § 4 odst. 3 zákona č. 634/1992 Sb., o ochraně spotřebitele, ve znění účinném ke dni spáchání deliktů, tedy užití nekalé obchodní praktiky. Firmě byly následně pravomocně uloženy dvě pokuty, první ve výši 100 000 Kč a druhá v hodnotě 120 000 Kč. ČOI však zároveň upozornila, že Český telefonní seznam oslovuje také podnikatele. Na ty se však nevztahují zákony o ochraně spotřebitelů. Pokud by tedy podnikatel "falešné" faktuře naletěl, musel by se bránit soudně.

Firmu prošetřovala policie

Praktiky této společnosti vedly dokonce některé poškozené k podání trestního oznámení. Celou záležitost opakovaně prošetřovala policie ČR. Protože se společnost pohybuje na hraně zákona, nikdo zatím nebyl potrestán. Kromě toho Česká obchodní inspekce udělila firmě pokutu 100 tisíc korun za nekalé obchodní praktiky.

Kromě policie se také případem Českého telefonního seznamu věnovala média. Na postup společnosti upozornil své čtenáře Mobil.cz, Aktualne.cz, Televize Nova, Deník.cz a možná i další média.

Doporučení: neplaťte za katalog

Na základě mých více než 12 let zkušeností s podnikáním na Internetu mám pro vás doporučení: inzerci za Český telefonní seznam neplaťte. Přínos zaplacené inzerce v tomto "telefonním seznamu" bude velmi sporný. Firma také nemá dobrou pověst, což dokazuje pokuta České obchodní inspekce, články v médiích a šetření policie ČR. Pokud jste inzerci zaplatili, raději se poraďte s právním zástupcem.

Jestliže hledáte na Internetu způsob, jak můžete podpořit své podnikání, ozvěte se mi. Během krátké úvodní konzultace vás mohu seznámit s možnostmi, které mají mnohem lepší návratnost než Český telefonní seznam. Čím méně lidí těmto "podnikatelům" naletí, tím méně peněz budou mít na obtěžování ostatních. Podnikat se má férovým způsobem. Způsob podnikání Českého telefonního seznamu za férový rozhodně nepovažuji.

Jak pracuji?

Jsem zamilovaný do
online marketingu

Internetový marketing dělám srdcem. Proto také experimentuji a zkouším sám na svých webech. Osvědčené postupy používám u klientů.

Opírám se
o data

Svá rozhodnutí se snažím opřít o data, průzkumy, webovou analytiku, uživatelské výzkumy nebo alespoň testování.

Spolupracuji se
specialisty

Online marketing se posunul a na jednotlivé oblasti vyžaduje zapojení specialistů. Nepracuji proto sám. Jednotlivé specialisty mezi sebou propojuji a mojí snahou je dosáhnout nejlepších výsledků.